Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Kuinka valita logistiikkakumppani – 5 tärkeintä tekijää

logistiikkakumppani

Tuoreimman pohjoismaisen logistiikkabarometrin mukaan tulevaisuuden logistiikka muodostaa osan yritysten strategiaa ja se nähdään tärkeänä osana kannattavuusyhtälöä. Siksi ei ole yhdentekevää, millä perusteilla logistiikkakumppani valitaan.

PostNordin teettämä pohjoismainen logistiikkabarometri kokoaa yhteen logistiikka-alan tuoreimmat ilmiöt, ostajien mieltymykset ja markkinakehityksen tilanteen. Sillä pyritään lisäämään tietämystä yritysten logistiikkatoiminnasta, tiiviistä yhteistyöstä saatavista hyödyistä ja siitä, miten logistiikkaan yrityksissä suhtaudutaan.

Laatu ja hinta korostuvat valintakriteereissä

Logistiikkabarometrin raportti perustuu yli 650 ruotsalaisen, norjalaisen, tanskalaisen ja suomalaisen logistiikkapalveluiden ostajan vastauksiin. Tutkimuksessa kysyttiin, mitkä tekijät ovat tärkeimpiä logistiikkakumppania valittaessa. Vastaajat saivat valita 13 ominaisuuden joukosta ja asettaa valitsemansa ominaisuudet tärkeysjärjestykseen asteikolla yhdestä viiteen.

Raportista kiteytyy viisi tärkeintä logistiikkakumppanin valintaan vaikuttavaa tekijää:

 1. Toimitusten laatu

2. Hinnat ja toimitusehdot

3. Kustannustehokkaat ratkaisut

4. Saatavuus

5. Alan asiantuntemus

Logistiikkabarometrin mukaan tärkeimmät valintakriteerit ovat pitkälti samat alasta riippumatta, mutta niiden järjestys vaihtelee toimialoittain. Sekä teollisuus- että vähittäiskauppayritykset sijoittavat laadun ja kustannustekijät kolmen tärkeimmän ominaisuuden joukkoon logistiikkakumppania valittaessa.

Yhteiset arvot kaiken perustana

Laadukkuuteen liittyy myös se, kuinka suuri merkitys yrityksen arvoilla on kumppanivalintaa tehtäessä. Yksi raportin asiantuntijoista, Scanian Sustainability Manager Jenny Marin, korostaa nimenomaan pitkän aikavälin yhteisiä tavoitteita:

– Meitä eivät kiinnosta halvat ratkaisut, jotka eivät tarjoa tarvitsemaamme laatua. Yksi tärkeimmistä yhteistyökumppaneiden valintaan liittyvistä kriteereistämme on, että meillä on samat perusarvot ja haluamme kehittyä samaan suuntaan pitkällä aikavälillä.

Miten voimme auttaa sinua logistiikassa?

Lähde: Pohjoismainen Logistiikkabarometri 2016/2017