Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

DPD paketit - usein kysyttyjä kysymyksiä

Yritysasiakkaat

Voit seurata DPD-lähetystäsi verkossa DPD-seurantatunnuksella. Paketin seurantatunnus on 14-numeroinen numerosarja, jossa on mahdollisesti mukana tarkistusnumero tai -kirjain. Seurantatunnuksen saat lähettäjältä.

Valitse lähetyksen seuranta -työkalu sen mukaan, onko lähetyksesi tulossa kotimaasta vai ulkomailta.

Kotimaasta

Ulkomailta

Voit tarkastaa lähetyksesi tietoja verkossa seurantatunnuksellasi. Arvioidun toimitusaikataulun voit tarkistaa Toimitusaikalaskurista.
Huomioithan, että DPD Classic -palvelussa ei ole toimitusaikatakuuta

DPD-lähetyksiä toimitetaan maanantaista perjantaihin pääsääntöisesti 8–16.00. Arvioitu toimitusaikamme kotimaassa on 1–2 työpäivää, Baltiaan 1–3 työpäivää ja muualle Eurooppaan 1–7 työpäivää kohdemaasta riippuen.

Yritämme toimittaa lähetystä kerran. Mikäli vastaanottaja ei ole paikalla, lähetys palautuu terminaaliimme ja kuljettaja jättää ilmoituksen vastaanottajan postilaatikkoon. Vastaanottaja voi sopia uudesta toimitusyrityksestä ilmoituksessa olevien ohjeiden mukaisesti.
Toimitusvaihtoehtoja ovat:

  • Uusi toimituspäivä
  • Uusi toimitusosoite
  • Toimitus valtakirjalla
  • Nouto terminaalistamme.

Lähetystä säilytetään 7 vuorokautta terminaalissamme, jonka jälkeen se palautetaan lähettäjälle.

Lähetyksen voi noutaa terminaalista sopimalla siitä etukäteen asiakaspalvelussamme.

Voit etsiä lähimmän DPD-toimipisteen toimipistehausta.

Kuljetussuunnittelussamme on tarjolla yleistietoja tuontimääräyksistä.

Meillä ei ole yhteistyötä Postin kanssa, eli lähetystä ei voi noutaa postista.

Paketti voidaan jakaa ilman vastaanottajan kuittausta valtakirjaa vastaan. Valtakirjana hyväksymme sivuillamme olevan PostNord Oy:n valtakirjan tai kuljettajan jättämän toimitusilmoituksen kääntöpuolelta löytyvän valtakirjan tai vapaamuotoisen valtakirjan, joka sisältää seuraavat tiedot:

  • lähetyksen seurantanumeron
  • vastaanottajan/valtuuttajan tiedot (nimi ja osoite)
  • allekirjoituksen.

Hyväksymme vain allekirjoitetut valtakirjat. Yksityisvastaanottajilta hyväksymme vain kertaluontoiset valtakirjat. Täytetyn valtakirjan voit jättää kuljettajalle helposti löydettävään paikkaan, esimerkiksi oveen.

Näkyvästä vauriosta varauma tulee tehdä kuljettajalle lähetystä vastaanotettaessa. Piilovaurio (pakkaus ehjä, tuote vaurioitunut) on ilmoitettava kirjallisesti rahdinkuljettajalle seitsemän arkipäivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta. Jos haluat reklamoida lähetyksestä, ole yhteydessä lähettäjän asiakaspalveluun. Korvausvaateen voi esittää vain rahdin maksaja.

Valitettavasti emme voi toimittaa lähetyksiä postilokero-osoitteisiin.

Lähetysasiakirjana toimii DPD-pakettikortti.

Asiakirjat määräytyvät tavaratyypin ja tuontimaan tullivaatimusten mukaan. Lähettäessäsi pakettilähetyksen EU:n ulkopuoliseen maahan, sen mukana on oltava joko proforma tai kauppalasku. Proformalaskua tulee käyttää, kun tavaralle ei ole kauppa-arvoa. Proformalaskun arvo ei voi olla 0. Kauppalaskua käytetään silloin, kun tavaroilla on kauppa-arvoa. Molemmissa tapauksissa lasku on liitettävä kolmena alkuperäiskappaleena pakettilähetyksen mukaan sekä lähettää osoitteeseen: tullaus.fi@postnord.com. Lue lisää tullauksista.

Lähetysasiakirjan lisäksi tarvitsemme lähetyksistä myös EDI-ennakkotiedon. Tämän vuoksi suosittelemme helppokäyttöisiä kuljetustenhallintajärjestelmiä, jotka tukevat palvelutuotteitamme. Lue lisää kuljetustenhallintajärjestelmistä.

Suoritamme kaikki palvelut PostNord Oy:n yleisten sopimusehtojen mukaisesti. DPD vakuuttaa automaattisesti kaikki vientilähetykset 520 euron arvosta.

Classic- ja Express-palveluissa yksittäiset paketit saavat painaa enintään 31,5 kg. Tarkat tuotekohtaiset paino- ja mittarajoitukset on mainittu erityisehdoissa.
Lue lisää erityisehdoista.

Voimme hyväksyä kuljetukseen vain valmiiksi pakattuja lähetyksiä.

Ulkoinen pakkaus:
Pakkaamiseen tulisi käyttää uusia, laadukkaita pakkausmateriaaleja, jotka ovat tarpeeksi vahvoja eivätkä rikkoudu, vaikka pahvilaatikot pinottaisiin päällekkäin. Varmista, että laatikko on tarpeeksi kookas, jotta siihen voidaan laittaa pehmustemateriaaleja. Kaikki vanhat pakettikortit, epäolennaiset tarrat ja muut lähetystiedot on poistettava.

Pehmuste:
Pakkaukseen on lisättävä täytettä estämään pakkauksen sisällön liikkumista kuljetuksen aikana. Helposti rikkoutuvat ja vioittuvat rahtitavarat on pakattava yksittäispakkauksiin. Pakkauksen sisältö on suojattava joka puolelta täytteellä.

Sulkeminen:
Lähetykset on suljettava tiiviisti repeämättömällä teipillä, joka sopii kuljetuspakkauksiin. Narua, nyöriä tai paperikäärettä ei saa käyttää. Pahvilaatikon yläpintaan on kiinnitettävä lähetysasiakirjat ja tarpeelliset kortit. "Yläpinnalla" tarkoitetaan laatikon suurinta tasopintaa. Lähetysasiakirjoja ei saa kiinnittää saumakohtiin tai teipin päälle. Varmuuden vuoksi lähettäjän osoitetiedot laitetaan myös lähetyksen sisälle.

Kokonaismitoilla määritellään suurin sallittu pakkauskoko. Ne lasketaan seuraavasti: (korkeus + leveys) x 2 + lähetyksen pituus senttimetreinä. Voit laskea lähetyksesi koon kokonaismittalaskurilla.

Kuljetuskustannus lasketaan kahdesta arvosta korkeamman, eli joko DPD-lähetyksen todellisen kokonaispainon tai tilavuuspainon perusteella. DPD-lähetyksen tilavuuspainon voi laskea käyttämällä seuraavaa kaavaa: Pituus (m) x leveys (m) x korkeus (m) x 250 g = tilavuuspaino. Jos esim. paketin mitat ovat: 54 cm  x 67 cm x 45 cm on laskentakaava: (0,54 x 0,67 x 0,45) x 250 = 40,70 kg.