Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Ford - 360 000 tilausriviä vuodessa

PostNord case Ford

Fordin varaosatoimituksissa liikkuu tavaraa öljysuodattimista avolava-auton taka-akseliin. Nopeimmillaan ne ovat perillä alle vuorokaudessa.

Kun joku Suomen 68 Ford-varaosakauppiaasta tarvitsee varaosia auton huoltoa varten, tilaus menee Fordin keskusvarastolle Ruotsin Örebrohon. Tilauksia kuitenkin koordinoi ja valvoo Fordin markkinointikoordinaattori Esa Nyström Vantaan Veromiehessä.

"Parhaimmillaan kun tänään tehdään lentorahtitilaus 15.30 mennessä, se on huomenaamulla kello 7.30 perillä jälleenmyyjällä aina Keski-Suomessa asti", Nyström kertoo.

Lentorahti on tosin harvinainen poikkeus. Tyypillinen ja edullisin tilausmuoto on varastotilaus eli kuorma-autolastillinen huolto-osia, kuten öljyn- tai ilmansuodattimia, jarrupaloja tai jarrulevyjä. Ne lähtevät maitse Örebrosta ja tulevat Suomeen lautalla. Tilaajalla ne ovat 3-4 päivässä.

Myös maarahti on parhaimmillaan käytettävissä seuraavana päivänä, jos käytetään pikatilausta.

"Jos pikatilaus tehdään tänään 15.30 mennessä, se on parhaimmillaan perillä huomenna kello 16 mennessä."

Kaikki varaosatilaukset eivät ole yhtä rutiininomaisia. Nyström nostaa esimerkiksi toisesta ääripäästä lava-auto Ford Rangerin satojen kilojen painoisen taka-akselin.

"Rangerin mikä tahansa osa saattaa tulla mistä päin maailmaa tahansa, vaikkapa lava Thaimaasta. Tämä taka-akseli tuli Etelä-Afrikasta, missä auto valmistetaan. Pyrimme välttämään lentorahteja Etelä-Afrikasta, koska suoria lentoja ei ole. Merirahti keskusvarastolle Kölniin taas kestää 30–60 päivää. Pääsääntöisesti Kölnin keskusvarastossa on jokaista osaa saatavana."

Vaikka talouden taantuma on kurittanut uusien autojen kauppaa, varaosaliiketoiminta on pysynyt melko tasaisena. Kun autokanta vanhenee, ikääntyvät autot tarvitsevat joka tapauksessa huoltoa ja uusia osia. Ford-kuskit ovat osoittautuneet myös uskollisiksi merkkihuollon käyttäjiksi.

"Merkkihuollon merkitys on suuri: autot käytetään siellä, missä on koulutettu mekaanikko ja laitteet. Totta kai seuraamme ja mittaamme tilannetta ja tiedämme, että olemme hyvin kilpailukykyisiä myös varaosien hinnan suhteen."

Maarahdissa Fordin logistiikkakumppanina toimii PostNord. Se hoitaa tilaukset Örebrosta ensin Turkuun ja sitten Vantaan varastolleen, missä ne pakataan uudestaan ja lähetetään jälleenmyyjille. Kyseessä on niin sanottu InNight-palvelu eli aikataulutettu yöjakelu.

Varaosaliikenne on melkoinen ruljanssi, sillä erilaisia aktiivisia varaosakoodeja on noin 220 000. Kaikkiaan nimikkeitä on yli miljoona, mutta iso osa on jo vanhentuneita.

"Vuodessa toimitamme noin 360 000 tilausriviä, ja yhdellä rivillä voi olla vaikka sadan öljynsuodattimen tilaus – siellä on suodatin poikineen. PostNordin kautta näistä kulkee 85–90 prosenttia", Nyström arvioi.

Tavaravirran volyymin huomioon ottaen varaosaliikenne sujuu hyvin ongelmattomasti.

"Katsoin viime kuun tilastoista, että 30 000 tilausrivistä oli aiheutunut 13 raporttia joko kuljetusvaurion tai kadonneen pakkauksen takia – tämä on siis 0,05 prosenttia kaikista kuljetuksista."

Fordin ja PostNordin sujuvan yhteistyön taustalla on kymmenen vuoden kokemus.

Kysy lisätietoja tai tarjous

Kysy lisätietoja tai tarjous

PostNordilla on ratkaisut kaikkiin logistiikkatarpeisiisi.
Ota yhteyttä