Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Autamme Peter Bergestålia leikkaamaan varastointikustannuksia

Yrityksen vaatimukset löytää logistisia synergioita kasvoivat 185 myymälän ja laajamittaisen maahantuonnin myötä.  Ratkaisuksi löytyi yksi ja ainoa toimittaja – PostNord.

Peter kertoo

- Myymälöissämme ei ole varastoja, kertoo Clas Ohlsonin kuljetuspäällikkö Peter Bergestål.

- Kaikki mitä löytyy, löytyy hyllyistä. Se pitää varastointikustannukset alhaalla, mutta vaatii myös täydennystä myymälöihin joka aamu. Jotta kaikki sujuisi, tekee Clas Ohlson yhteistyötä PostNordin kanssa, joka kehitti heille kokonaisratkaisun Pohjoismaihin.

Näin ratkaisimme Clas Ohlsonin logistiikan

Päivittäinen tavaravirta on noin 1 000 lavaa ja 100 rekallista, joiden olisi siirryttävä joustavasti ja mahdollisimman taloudellisesti ja ympäristöystävällisesti 77 000 neliömetrin kokoiseen varastoon ja sieltä pois. Tämä edellyttää logistiikkaa, joka on harkittu loppuun asti.

Peter Bergestål seisova.

- Mitä suuremmaksi kasvoimme, sitä tärkeämmäksi tuli löytää toimivia synergioita kuljetusten optimoimiseksi, kertoo Clas Ohlsonin kuljetuspäällikkö Peter Bergestål. 

Ratkaisuna on luottaa niin saapuvan kuin lähtevänkin tavaran kuljetuksissa yhteen ja ainoaan toimittajan, PostNordiin. Näin toimimme nyt koko Pohjolassa:

- Meille on valtavasti etua siitä, että olemme koonneet kaiken pohjoismaisen toiminnan saman katon alle! Nyt meiltä kulkee täysiä autoja kaikkiin suuntiin. Meille tulee paljon palautuksia eli tyhjiä pakkauslaatikoita tai palautettavia tuotteita, jotka saapuvat nyt paluuliikenteessä takaisin keskuspaikkaamme.

Suuria ympäristöpanostuksia

Synergioilla säästetään ajan ja rahan lisäksi myös ympäristöä, Peter Bergestål jatkaa. Juuri nyt ympäristönäkökulma on äärimmäisen tärkeä Clas Ohlsonille. Olemme panostaneet ympäristöön myös niin, että Norjassa lähes kaikki tavaratoimitukset on jo muutaman kuukauden ajan hoidettu rautateitse.

- Sen ansiosta Norjan kuljetusten hiilidioksidipäästöt vähenevät 30 prosenttia, Peter Bergestål kertoo ylpeänä.

Nyt meidän on "enää" kehitettävä vastaavat ratkaisut Ruotsiin ja Suomeen, sillä rautatiekuljetukset ovat ilman muuta kaikkein ympäristöystävällisimpiä. Haaste on tiukka, mutta ei sen kuitenkaan pitäisi olla täysin mahdoton, toteaa Peter Bergestål.

Jakelukeskusten lisääminen on helppo pähkinä purtavaksi. Insjönin keskusvarasto alkaa kokonsa puolesta lähennellä kipukynnystään, vaikka se on pitkälti automatisoitu ja sen toimintaa on tehostettu. Esimerkkinä mainittakoon automaattiset lavalinjat, joissa kaikki saapuva tavara valmistellaan ja lajitellaan yöllä, ennen kuin henkilöstö saapuu paikalle, ja joka tarjoaa kerääjille tavaroita eikä päinvastoin. Mutta siitäkin huolimatta täyttä alkaa olla, ja siksi nyt suunnitellaan uusia varastoja. Myymälöitä tulee koko ajan lisää (eikä myymälöissä käytännössä ole lainkaan varastotilaa).

Eurooppa on Pohjoismaiden jälkeen myymäläjätti Clas Ohlsonin seuraava vähittäismyyntimarkkina-alue. Se lisää vaatimuksia entisestään: on löydettävä sopivia ja strategisesti hyvin suunniteltuja varastotiloja sekä tehokkaita ja ympäristöystävällisiä kuljetusjärjestelmiä, Peter Bergestål painottaa, ja viittaa jälleen siihen, miten paljon hyötyä on siitä, että yksi ja sama toimittaja vastaa kaikesta tavarasta. Varsinkin, kun tavarantoimittajalla on samanlaiset itse logistiikkaan ja ympäristöasioihin liittyvät perusarvot kuin Clas Ohlsonilla:

- Yhteistyöstä PostNordin kanssa on meille suunnattomasti hyötyä. Nyt odotamme toimintamme laajentumista entisestään.

Tietoja

Clas Ohlsonin logistiikkaketju vaihe vaiheelta

1. Clas Ohlsonin tuotteista 65 % tulee laivoilla Aasiasta Rotterdamiin tai Hampuriin, josta ne purkamisen jälkeen kuljetetaan Göteborgin satamaan.
2. Göteborgissa tavarat siirretään junaan, joka kuljettaa ne Insjönissä sijaitsevalle keskusvarastolle.
3. Insjöniin saapuvat tavarat lajitellaan maan ja myymälän mukaan ja lähetetään sitten kuorma-autoilla strategisesti sijoitettuihin keskuspaikkoihin Ruotsiin, Norjaan ja Suomeen. Niistä tavarat toimitetaan eteenpäin yksittäisiin myymälöihin.
4. Ruotsissa ja Suomessa myymälätoimitukset tehdään kuorma-autoilla, mutta Norjassa muualle kuin Oslon alueelle kaikki tavara kuljetetaan kuuteen eri rautatiekeskukseen. Loppumatkan tavarat kulkevat jälleen kuorma-autoilla.
5. Koska PostNord hoitaa yrityksen kaikki toimitukset, tavarapalautukset tulevat palaavien autojen mukana takaisin.
Kartta osoittaa liikenneväylät Aasiasta Rotterdam - Göteborg - Insjön. Sitten Insjön ulos Pohjoismaissa.
Kysy lisätietoja tai tarjous PostNordilta

Kysy lisätietoja tai tarjous

PostNordilla on ratkaisut kaikkiin logistiikkatarpeisiisi.

Ota yhteyttä