Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Cloetta ulkoisti varastonsa PostNordille

Cloetta ulkoisti varastoinnin

Kun makeisvalmistaja Cloetta osti kilpailijansa Leafin, merkitsi se samalla logistisia haasteita. Ratkaisuksi valittiin Skandinavian markkinoiden yhteinen varasto, josta PostNord huolehtii.

Makeisia, makeisia ja vielä enemmän makeisia – PostNordin terminaali Etelä-Ruotsin Helsingborgissa on oikea herkkusuiden unelma. Yhteensä 35 000 neliömetrin varastotilasta suurin osa on varattu Cloettan tuotteille. Keräily- ja työntömastotrukit sukkuloivat tiuhaan edestakaisin. Yksitoista metriä korkeilta hyllyiltä poimitaan lava toisensa jälkeen tunnettujen merkkien tuotteita.

Cloettan Skandinavian logistiikkapäällikkö Daniel Nyd kiertelee varastolla tyytyväisenä ja toteaa logistiikan ulkoistamisen olleen viisas päätös.

– Palveluun ja laatuun kohdistuu aina riskejä, kun logistiikka annetaan ulkopuolisen hoidettavaksi. Yhteistyö on kuitenkin sujunut erinomaisesti ja tuonut muun muassa lisäarvoa asiakkaillemme, hän sanoo.

Daniel työskenteli ennen kilpailijalla Leafilla, jossa oli ryhdytty hakemaan uutta logistiikkaratkaisua jo ennen kuin yritys siirtyi Cloettan omistukseen. Leafilla oli tuolloin varastot Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa, ja yritys harkitsi koko logistiikkansa ulkoistamista. Se oli kuitenkin suuri askel otettavaksi ja piti sisällään merkittäviä riskejä.

– Teimme Leafilla perinpohjaisen analyysin tulevaisuuden logistiikastamme. Moniin kysymyksiin oli löydettävä vastaus, ja meidän piti esimerkiksi miettiä, halusimmeko varaston joka maahan vai yhden suuren keskusvaraston. Aivan ensimmäisenä päätimmekin keskittää kaikki Skandinavian varastotoimintomme, Daniel kertoo.

Seuraavaksi yrityksen oli pohdittava, huolehtisiko se logistiikasta itse vai uskaltaisiko se ulkoistaa sen logistiikkakumppanille. Ulkoistaminen painoi lopulta vaakakupissa enemmän, mutta itsestäänselvyys se ei ollut.

– Meille oli äärimmäisen tärkeää, ettei muutoksesta aiheutuisi asiakkaille haittaa heikomman laadun ja hitaampien toimitusaikojen muodossa. Lisäksi logistiikkaorganisaatiossa on aina myös hiljaista osaamista, joka on siirrettävä sujuvalla tavalla. Tällä tarkoitan esimerkiksi sitä, miten joku tietty asiakas haluaa tulla palvelluksi. Sellaista tietoa ei ole kirjattu mihinkään ylös.

Analyysi osoitti kuitenkin myös, että ulkopuolisesta logistiikkakumppanista on monia etuja. Sen lisäksi, ettei investoinneille ole enää tarvetta, myös toimintoihin saadaan lisää joustavuutta. Se tasoittaa esimerkiksi kausivaihteluita ja tuo helpotusta joulua, pääsiäistä ja halloweenia edeltäviin kiireaikoihin.

– Logistiikkatoimittajan on helpompi sopeuttaa työntekijöiden määrä myyntimme vaihteluihin. Lisäksi logistiikkakustannukset ovat läpinäkyvämpiä.

Logistiikka on tärkeä osa Cloettan toimintaa, ja Daniel Nyd korostaa, että logistiikkatoimittajan on huomioitava yhtiön vaatimukset ja tarpeet. Kun varastotarve on keskimäärin 38 000 lavaa, suuret tilat eivät yksinään riitä, vaan myös logistiikkaorganisaation on oltava koko ajan varpaillaan.

– Laadussa, toimitusajoissa ja palvelussa on aina parantamisen varaa, ja edellytämme yhteistyökumppaneiltamme niissä aktiivisuutta. Tähänastinen yhteistyömme PostNordin kanssa on sujunut erinomaisesti. Nyt jatkamme kehitystyötä yhdessä ja keskitymme erityisesti toimitusaikojen lyhentämiseen.

Tietoja Cloettan logistiikkavirrasta

1. Tavara toimitetaan varastolle Ruotsin Ljungsbrossa ja Slovakian Levicessä sijaitsevilta tehtailta. PostNord huolehtii tavaran vastaanotosta, tarkistamisesta ja varastoinnista.
2. Tavara varastoidaan ja myydään joko kokolavoina tai keräilylavoina eli yksittäisinä laatikkoina.
3. Asiakkaan tilauksen saavuttua Cloettaan se lähetetään sähköisesti PostNordille. Tilaus sisältää tiedot muun muassa tuotteista ja määristä sekä osoitteen ja lähetyspäivän.
4. PostNord käsittelee asiakkaan tilauksen ja raportoi Cloettalle sähköisesti, kun tilaus on käsitelty ja valmiina kuljetettavaksi.
5. Tilaus lähetetään asiakkaalle, tai asiakas noutaa tavaran omaa jakelua varten.
Kysy lisätietoja tai tarjous PostNord

Kysy lisätietoja tai tarjous

PostNordilla on ratkaisut kaikkiin logistiikkatarpeisiisi.

Ota yhteyttä