Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Rohkeasti kokeilemaan ja maailmalle

PostNord case Finlayson

Uudet omistajat ovat puhaltaneet pölyt pois uinahtamaan päässeestä Finlayson-brändistä. He uskovat ketteryyteen, asiakastuntemukseen ja liki 200 vuotta vanhoihin arvoihin.

Jukka Kurttila

Jukka Kurttilan johtama Finlayson päätti panostaa kunnolla joulusesonkiin. Se vuokrasi tilat, palkkasi 60 määräaikaista ja avasi 16 popup-myymälää ympäri Suomea sekä Tukholmaan.

Popup-kaupat ovat yksi esimerkki ketteryydestä, jonka nimiin perinteinen kodintekstiilibrändi nykyisin vannoo. Finlaysonin uusi aika alkoi puolitoista vuotta sitten, kun kolme markkinointiammattilaista Kurttila, Risto Voutilainen ja Petri Pesonen ostivat yrityksen itselleen.

– Suomalaisyrityksiltä puuttuu usein nopeutta ja ketteryyttä. Me olemme muuttuneet osittain adhoc-organisaatioksi: tartumme tilanteisiin, emme loputtomasti suunnittele, vaan toimimme.

Uudet Tom of Finland -tuotteet ovat tuoneet yritykselle huimasti näkyvyyttä maailman lehdistössä, mutta ne myös perustuvat yrityksen vanhoihin arvoihin. Brändiä uudistaessaan omistajat palasivat 180 vuoden takaiseen aikaan, jolloin Finlayson siirtyi Nottbeckin suvun omistukseen ja menestyi hyvin.

– Nottbeckit olivat kansainvälisiä, avoimia ja suvaitsevaisia. Siksi Finlayson on nytkin rohkea, kokeilunhaluinen ja osoittaa kiinnostusta maailmaa kohtaan, Kurttila perustelee.
Esimerkiksi nopeudesta käy myös viime vapun kampanja, jossa Tom of Finland –hahmo esiintyi lakanoissa ylioppilaslakki päässään.

– Kun keksimme idean, kahden viikon ja kahden päivän kuluttua meillä oli tuote kaupassa, asiat kunnossa verkossa ja etusivun ilmoitus Helsingin Sanomissa, sopivasti ylioppilaslahjojen hankkimista varten.

Finlaysonilla verkko ja kivijalkakauppa kasvavat rinta rinnan. Verkkokauppa on jo suurempi kuin mikään yrityksen 11 myymälästä.

– Yleensä verkkokauppa kasvaa nopeammin kuin kivijalka, mutta meillä tahti on sama. Tänä vuonna kasvuvauhti on ollut reilua 20 prosenttia, kun markkina on samaan aikaan kutistunut 10 prosenttia.

Finlayson etsii kasvua myös kansainvälisiltä markkinoilta, etenkin Pohjoismaista ja tietyistä Aasian maista. Verkkokaupan avaaminen on Kurttilan mukaan helppoa, mutta se ei vielä riitä.

– Kaupan pitää olla tunnettu, sillä pitää olla hyvä tarjooma ja sitä pitää markkinoida ihmisille. Esimerkiksi .com-pääte ei toimi vaan tarvitaan maakohtaiset osoitteet, jotta pääsee hakukoneissa esiin.

Finlaysonin vientilähetyksiä hoitaa PostNord ja yhteistyö on laajenemassa myös verkkokaupan kuljetuksiin. PostNordin kautta lähetykset kulkevat myös kaukaisempiin maihin.

– Yhteistyö on toiminut niin hyvin, että haluamme katsoa myös laajennusmahdollisuudet, sanoo Finlaysonin purchasing manager Jarmo Lehmusvainio.

Finlayson Oy

​Kodintekstiiliyhtiö, jolla on liki 200 vuotta historiaa takanaan
​Liikevaihto 23,5 miljoonaa euroa (ennuste 2015)
​Henkilöstöä 110
​Omistajat Jukka Kurttila, Petri Pesonen ja Risto Voutilainen
Kysy lisätietoja tai tarjous

Kysy lisätietoja tai tarjous

PostNordilla on ratkaisut kaikkiin logistiikkatarpeisiisi.

Ota yhteyttä