Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Varastoinnin uudet tuulet

varastointi

Logistiikka-ala elää suurta muutosten aikaa. Jos aikaisemmin kyse oli lähinnä yksinkertaisista logistiikkapalveluista, nykyään toiminnan keskipisteessä ovat yhteistyö, innovaatio ja edistykselliset ratkaisut. Ylipäätään varastoinnin ja lisäarvopalvelujen tulevaisuus näyttää varsin lupaavalta.

Asiakkaiden vaatimuksiin vastaaminen edellyttää yhä edistyksellisempää logistiikkaa ja kattavampia palveluita. Varastointi- ja logistiikkapalveluiden rinnalle ovat tulleet myös lisäarvopalvelut, jotka ovat räätälöityjä ratkaisuja asiakkaan tueksi – esillepanoa, asennusta tai vaikkapa laadunvarmistusta.

– Varastointi- ja lisäarvopalvelu on ala, joka on tällä hetkellä kypsymässä ja vakiintumassa. Markkinoita hallitsevat useat suuret toimijat, jotka tarjoavat enemmän palveluita kuin aiemmin, kertoo logistiikan professori Mats Abrahamsson Linköpingin yliopistosta.

– Ennen oli kyse yksinkertaisista varastopalveluista, mutta nykyään kehittyneiden tietojärjestelmien avulla asiakkaita voidaan auttaa hyödyntämään uusia myyntikanavia. 

Asiakkaiden vaatimukset edellyttävät edistyksellistä logistiikkaa

– Asiakkaat eivät enää tee eroa fyysisen myymälän ja verkkokaupan välille. Nyt halutaan esimerkiksi noutaa verkkokaupasta tilattuja tuotteita myymälästä. Asiakkaan vaatimuksiin vastaaminen edellyttää melko edistyksellistä ja läpinäkyvää logistiikkaa, kuvailee Mats Abrahamsson.

– Toinen trendi on se, että markkinoille ilmestyy entistä erikoistuneempia yrityksiä ja sen seurauksena myös erikoisaloille suunnattuja palveluita.

Tämän vuoksi alan toimijoiden on tärkeää pystyä luomaan erityisratkaisuja erilaisille asiakkaille. Pelkkien vakiopalveluiden tarjoaminen ei riitä. Toimijoiden on ymmärrettävä asiakkaiden logistiikkatarpeita ja oltava mukana niiden kehityksessä ajan mittaan.

– Tulevaisuudessa näemme yhä tiiviimpää yhteistyötä varastointi- ja lisäarvopalveluiden tarjoajien ja logistiikkansa ulkoistavien yritysten kesken, uumoilee Mats Abrahamsson. 

Logistiikan toimivuus vaikuttaa asiakaskokemukseen

Asiakaskokemuksesta puhutaan nykyään paljon. Siihen vaikuttavat monet eri kosketuspinnat ja mielikuvat, mutta etenkin verkkokaupassa logistiikan toimivuus on yksi sen avaintekijöistä. Tästä syystä asiakaskokemus on nostettu myös PostNordilla yhdeksi tärkeimmistä strategisista painopisteistä.

– Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaiden ohella PostNordilla keskitytään myös asiakkaiden asiakkaisiin ja siihen, millaisia kokemuksia heillä on toimituksista. Tutkimusten valossa tiedetään, että mitä enemmän loppuasiakkaalla on vaikutusvaltaa pakettinsa toimitukseen, sitä tyytyväisempi hän on, kuvailee PostNordin toimistusjohtaja Jari Rinnekoski.

– Tuoreimmat tutkimustulokset todistavat jälleen, että verkkokaupan nousukiidolle ei näy loppua. Meidän tehtävämme logistiikkatoimijana onkin luoda sille logistisesti hyvät edellytykset sekä aikaansaada entistä parempia asiakaskokemuksia loppuasiakkaille, Rinnekoski summaa. 

Oma vai ulkoistettu varastonhallinta

Monet nopeasti kasvavat yritykset pohtivat logistiikan ulkoistamista. Kun volyymit kasvavat, eikä yritys ehdi itse reagoimaan, ulkopuolinen apu voi olla tarpeen. Silloin kannattaa valita logistiikkakumppani, joka selviää voimakkaasta laajenemisesta ja jolla on erikoisosaamista. 

Parhaimmillaan ulkoistaminen tietää merkittäviä kasvumahdollisuuksia.

Toisaalta, omalla varastonhallinnalla voi olla myös monia etuja. Päätökseen vaikuttaa myös se, onko logistiikan kustannukset huomioitu suunnittelussa alusta lähtien. Omaan varastoon panostaminen ja sen varustelu edellyttävät sekä osaamista että investointeja, joihin kaikilla ei ole varaa.

PostNord tekee jättisijoituksen uuteen varastoon Tanskassa

Uuden, nykyaikaisen varaston rakentamisella Tanskaan PostNord tavoittelee entistä laajempaa jalansijaa varastointi- ja lisäarvopalvelukumppanina Pohjoismaissa. Varasto on tarkoitus saada käyttöön vuoden sisällä.Huippumodernin varaston rakentaminen Kööpenhaminan eteläpuolelle on yksi Postnordin suurista investoinneista varastointi- ja lisäarvopalveluihin vuonna 2017. Sen on tarkoitus toimia Tanskassa verkkokauppalähetysten solmukohtana tarjoten kilpailukykyisiä käsittelyaikoja.

– Tanskassa meillä on ollut aiemmin neljä erilaista varastointi- ja lisäarvopalveluihin keskittynyttä laitosta. Nyt yhdistämme voimamme voidaksemme tarjota edistyksellisiä ratkaisuja, jotka mahdollistavat kasvumme markkinoilla, PostNordin tuotepäällikkö Jan-Ola Wede toteaa.

– Koska tulemme säästämään aikaa kuljetuksissa, voimme ottaa tilauksia vastaan myöhemmin päivällä. Näin toimitukset asiakkaillemme ovat yhä nopeampia ja kustannustehokkaampia.

 Lähde: PostNordin asiakaslehti Tempo