Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Muuta verkkokaupan vierailijat ostaviksi asiakkaiksi

Kun verkkokaupan toiminta on lähtenyt käyntiin ja kävijät ovat löytäneet tiensä sen sivuille, on aika ryhtyä tekemään kävijöistä ostavia asiakkaita tarjoamalla heille muun muassa kattavia tuotetietoja sekä turvallisia ja sujuvia maksuratkaisuja.

Kävijöistä ostajia

Verkkokauppojen suuri haaste on saada sivuilla kävijät tekemään ostoksia.

"Aika on nykyisille kuluttajille niukkuushyödyke, joten heille on tarjottava näppäriä ratkaisuja. Pyri yksinkertaistamaan", ohjeistaa Ruotsin PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Carin Blom.

Konversioasteen kasvattamiseen liittyy muutama yleinen asia, jotka on hyvä ottaa huomioon.

  • Tuotteiden on löydyttävä helposti ja kaikki mahdolliset ostopäätökseen vaikuttavat esteet on minimoitava.
  • Ostoprosessista on tehtävä asiakkaalle yksinkertainen; sujuvasta maksuratkaisusta on hyvä aloittaa. Myös toimitusvaihtoehtojen valintamahdollisuus voi lisätä asiakkaiden luottamusta verkkokauppaan.

Maksutapahtuma

Yksinkertaisten maksutapojen tarjoaminen on ratkaiseva tärkeää, jotta asiakas päättää ostaa tuotteen ja tuntee olonsa turvalliseksi niin ostotapahtuman aikana kuin mahdollisessa palautusprosessissakin."Toiminnan perustamisessa tapahtuu suhteellisen paljon virheitä ja yksi niistä koskee maksuratkaisuja. Jos perustat kaupan Tanskaan, etkä tarjoa mahdollisuutta maksaa Dankort-kortilla, karsiutuu pois suuri määrä potentiaalisia ostajia", sanoo sähköisen kaupan ammattilainen Anders Halvarsson.

Nyrkkisääntö on yksinkertaisuus: maksamisesta ei saa muodostua estettä verkko-ostoksia tehtäessä.

  • Käytä vakiintuneita maksuratkaisuja, jotka lisäävät asiakkaiden luottamusta maksukortti- ja henkilötietojen turvalliseen käsittelyyn.
  • Anna asiakkaille vaihtoehtoja (aina laskusta verkkopankissa maksamiseen), sillä eri maissa suositaan eri maksutapoja.

Tilauksen vahvistaminen

Tilausvahvistuksen lähettäminen on hyvä keino syventää asiakassuhdetta, sillä sen avulla luodaan suora yhteys asiakkaaseen. Se myös lisää asiakastyytyväisyyttä ja asiakkaiden turvallisuuden tunnetta.

  • Tilausvahvistus on lähetettävä heti tilauksen yhteydessä, ja siinä on eriteltävä tilauksen sisältö, hinta sekä toimitustapa ja -aika.
  • Haasteena on arvioida sisäiseen logistiikkaan tarvittava aika: Jos tavara on varastossa, kuinka kauan sen kerääminen ja pakkaaminen kestää? Milloin lähetys voidaan luovuttaa kuljetusyritykselle jakelua varten?
  • On tärkeää tuntea oma kohderyhmänsä ja osata ennakoida, millaista tietoa asiakkaat kaipaavat, kuinka paljon ja kuinka usein.