Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Nettikaupan nykytila – miten menestyä kovenevassa kilpailussa

verkkokauppatutkimua

PostNordin vuosittain teettämän verkkokauppatutkimuksen mukaan pohjoismaalaiset kuluttajat janoavat yhä nopeampia, henkilökohtaisempia ja älykkäämpiä ratkaisuja. Räätälöidyt ostokokemukset ovat entistä tärkeämpiä.

– Pohjoismaiset kuluttajat ovat erittäin tottuneita nettikauppojen käyttäjiä. He ovat tiedostavia ja vaativia, kertoo Arne Andersson, PostNordin Pohjoismaiden verkkokauppa-asiantuntija.

Kaiken pohjalla on asiakkaiden tunteminen

Kuluttajien odotukset ja vaatimukset asettavat lähkökohdat verkkokauppiaille ja logistiikkapalvelujen tarjoajille kaikissa Pohjoismaissa. Ostokokemuksen on oltava yksinkertainen, mukava ja joustava. Jotta voi luoda henkilökohtaisia tarjouksia ja viestiä tehokkaasti, täytyy ymmärtää asiakkaita.

– Verkkokauppiaiden pitää tuntea asiakkaat ja heidän tapansa, ja valita sen perusteella logistiikan yhteistyökumppanit huolella. Yhteistyökumppanin tulee ymmärtää, kuinka laadukas ostotapahtuma syntyy ja kuinka toimitaan palvelualttiisti, kuvailee Arne Andersson.

– Asiakkaat myös odottavat yhä enemmän pääsevänsä seuraamaan, missä paketti on ja päättämään, mihin se toimitetaan ja milloin.

Kuluttajien mieltymykset vaihtuvat nopeasti

Verkkokauppamarkkinoilla on tärkeintä pystyä mukautumaan, muuttumaan ja pysymään relevanttina. Kuluttajien elämänvaiheet ja mieltymykset vaihtuvat välillä nopeastikin, joten verkkokauppiaan pitää olla askeleen edellä ja tarjota tuotteitaan siellä, missä asiakkaatkin ovat.

Tyypillisesti pohjoismaalaiset ostavat verkosta muotia, viihde-elektroniikka sekä urheilu- ja ulkoiluvaatteita. Kasvavia trendejä ovat elintarvike- ja apteekkituotteet, sekä kookkaiden tuotteiden ostaminen verkosta.

Kiinasta ostaminen on kasvanut merkittävästi ja se tulee todennäköisesti myös jatkumaan. Toisaalta nähtävissä on myös vastatrendi – nuorempi sukupolvi on erittäin tietoinen kestävästä kehityksestä ja vaativat alkuperämailta yhä tarkempia laatu- ja ympäristövaatimuksia.

Ostokokemuksen tulee olla entistäkin räätälöidympää

Kaikille kuluttajille on yhteistä, että he haluavat valita toimitustavan jokaiselle ostamalleen tuotteelle. Jos ostoskorissa on sukkia, ne halutaan kotiin toimitettuna, mutta jos ostos on tabletti, sille halutaan turvallisempi toimitus, esimerkiksi nouto.

Myyjän pitää tarjota kuluttajalle saumaton, varta vasten räätälöity kokemus jokaisella ostokerralla. Tuotteen voi esimerkiksi ostaa verkosta, mutta käydä vaihtamassa myymälässä. Tärkeintä on välittää kuluttajalle niin paljon tietoa kuin mahdollista ja olla joustava.

Digitaalinen kauppareissu osana arkea

Uusien logistiikka- ja toimitustapojen lisäksi Arne Andersson näkee ison verkkotrendin digitaalisilla kauppapaikoilla. Tämä on jatkoa helppoudelle, jota asiakkaille halutaan tarjota.

– Nykyisten fyysisten kauppakeskusten tarkoitus on tarjota asiakkaalle kaikki mahdollisimman kätevästi. Samalla tavalla asiakas säästää aikaa ja vaivaa, kun kaikki verkko-ostokset voi hoitaa keskitetysti yhdestä paikasta. Tulemme tulevina vuosina näkemään lisää Amazonin ja CDONin kaltaisia kauppapaikkoja Pohjoismaissa, uumoilee Arne Andersson.

Suomalaiset ostavat eniten ulkomaisista nettikaupoista

– Suomessa hinta ja valikoima ovat tärkeitä, mikä on yksi syy sille, että monet hakeutuvat muunmaalaisiin verkkokauppoihin. Kotimaiset verkkokaupat ei tyydytä kuluttajien tarpeita ja vaatimuksia samalla tavalla kuin ulkomaiset, sanoo Jouni Lamberg Suomen PostNordilta.

Yksi kasvava segmentti suomalaisessa verkkokaupassa on Jouni Lambergin mukaan tee-se-itse-tuotteet. Tällä tarkoitetaan rakennussarjoja ja huonekaluja, jotka kootaan itse kotona.

– Kasvu on tällä alueella ollut hyvää Suomessa, ja uskon, että se kasvaa myös muissa Pohjoismaissa.

Menestyksen avain: panosta nettikauppaan kunnolla

Jouni Lambergin mielestä paras neuvo Suomen markkinoille havitteleville verkkokauppiaille on uskaltaa panostaa kunnolla.

– Verkkokaupassa on täällä erittäin paljon kilpailua, ja suomalaiset haluavat hyvän hinnan ja suuren valikoiman. Täytyy siis löytää markkinarako, jolle on kysyntää tai satsata markkinointiin ja suureen volyymiin. Sujuva logistiikka ja toimitusketjun hallinta yhdistettynä hyvään tuotevalikoimaan on menestyksen avain.

Lähde: Verkkokauppa Pohjoismaissa 2017 -tutkimus (PostNord)