Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Kerää, pakkaa ja lähetä tuotteet asiakkaalle tehokkaasti

Kun kuluttaja on ostanut tuotteen, se on pakattava ja toimitettava hänelle. Verkko-ostamisen yleistyessä kasvavat myös asiakkaiden vaatimukset, ja hyvää ostokokemusta odotetaan niin perinteisessä myymälässä kuin verkossakin. Kuluttajien odotuksissa on kuitenkin myös paljon maakohtaisia eroja, jotka on hyvä huomioida.

Keräily ja pakkaaminen

Kun tilaus on vastaanotettu, tavarat on kerättävä varastosta ja pakattava sopivalla tavalla. Kuljetusten hallintajärjestelmien (TA) toimittajat ovat usein niitä, jotka ovat suoraan yhteydessä kuluttajiin esimerkiksi erilaisia ilmoituksia lähettämällä. Siksi on hyvä varmistaa, että tilausten käsittelyprosessi on toimiva kokonaisuus ja että TA-ratkaisu sopii omaan liiketoimintaan.

  • Verkkokaupan toiminnassa suuri osa ajasta kuluu tuotteiden pakkaamiseen ja lähettämiseen, minkä vuoksi on tärkeää valita sujuvat ratkaisut prosessin kaikkiin vaiheisiin aina tilaus- ja pakkaustiedoista suunnitelmalliseen varastointiin ja tehokkaisiin pakkausmenetelmiin.
  • Kehitä kestävä strategia tuotteiden pakkaamiseen (peruspahvipakkaukset, henkilökohtaiset viestit jne.). Pakkauksia hyödynnetään vasta verraten vähän asiakasviestinnässä.
  • Varmista, että varastosaldosi vastaa asiakkaille ilmoitettavia tietoja, ja laadi yhtenäinen strategia sellaisten tilanteiden varalle, joissa tiedot ovat virheellisiä (esimerkiksi tavaraa ei olekaan).
  • Ennakoi myyntiä ja volyymeja ja varaudu kiireisiin ja hiljaisiin aikoihin varaston puolella/henkilökunnan määrässä.
  • Harkitsetko pakkaamisen ja lähettämisen ulkoistusta? Tutustu lisäarvopalveluihimme

Lähettäminen

Tuoreen verkkokauppayrittäjän voi olla vaikea hahmottaa kaikkia tavaranjakeluun liittyviä palveluja ja prosesseja tai rahtisanastoa. Edullinen hinta voi painaa vaa'assa budjetin ollessa tiukka, mutta samalla on pidettävä mielessä pitkän aikavälin kokonaiskuva.

On tärkeää varmistaa, että valittu palvelu toimittaa asiakkaiden odottamaa laatua ja pitää palvelutason korkealla. Selvitä siksi, mille kuljetusratkaisuille sinulle on tarvetta sen perusteella, millaisia tuotteita myyt, missä asiakkaasi sijaitsevat ja mitä he odottavat.

Esimerkiksi pohjoismaiset kuluttajat eroavat merkittävästi toisistaan siinä, kuinka he haluavat ostoksensa toimitettavan. Suomalaiset kuluttajat ovat muita pohjoismaalaisia kärsivällisempiä ja noutavat toimitukset mielellään palvelupisteestä, kun taas ruotsalaisilla ja norjalaisilla vaatimukset toimitusajan suhteen ovat kovempia. Tarkempiin tutkimustuloksiin voit tutustua hyödyllisistä verkkokauppatutkimuksistamme.

  • Hyvä kuljetusratkaisu täyttää vastaanottajan eli asiakkaasi tarpeet riippumatta siitä, noudetaanko tavara nopeasti ja helposti pakettipisteestä vai toimitetaanko se suoraan työpaikalle tai kotiin.
  • Toimitusten tarkkuus ja laatu ovat kaksi tärkeää tekijää, joita edellytetään, jotta yritys voi tiedottaa asiakkaalle lähetyksen tilasta ja ilmoittaa sen saapumisesta.
  • Tekstiviestinä tai sähköpostitse lähettävä saapumisilmoitus on nopein keino ilmoittaa asiakkaalle, että lähetys on noudettavissa, matkalla tai perillä. Se on nopeaa ja kätevää sekä sinulle että asiakkaallesi.

Lue lisää PostNordin jakeluratkaisuista täältä.