Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Varastointi- ja logistiikkapalveluiden trendit 2017

verkkokaupan trendit

Verkkokauppa elää edelleen nousujohteista aikaa – sen ennustetaan jopa yli kolminkertaistuvan seuraavan kymmenen vuoden aikana. Jotta varastointi- ja lisäarvopalvelut pysyisivät kehityksessä mukana, tarvitaan uusia ratkaisuja. Kokosimme yhteen viisi trendiä, joita tullaan näkemään alalla tulevaisuudessa.


1. Asiakaskokemus syntyy yhä suuremmasta määrästä palveluita

Asiakkaiden käytössä on yhä enemmän erikoisratkaisuja, jotka myös muuttuvat ajan mittaan. Erikoispakkaukset, vastaanottajakohtaisesti mukautetut tiedot ja mainokset sekä edistykselliset tiedonvälitys- ja seurantaratkaisut ovat palveluita, jotka tulevat lisääntymään.

Tuoreimmat tutkimukset osoittavat, että esimerkiksi lähes puolet joululahjojen ostajista haluaa tuotteet paketoituna myymälässä. Tämä on esimerkki asiakkaiden tarpeisiin sopeutumisesta, jota me PostNordilla kehitämme eteenpäin.

2. Automatisointi lisääntyy

Kun pyritään jatkuvasti suurempiin määriin ja tehokkaampaan toimintaan, yhä useampi vaihe automatisoidaan. Erityisen suurta kapasiteettia edellytetään silloin, kun tuotemäärät ovat huipussaan – esimerkiksi viikonloppuisin, jouluna ja Black Friday -perjantaina.

3. Lisäarvopalvelut vähentävät myymälöiden kustannuksia

Logistiikka-alalla kiinnitetään yhä enemmän huomiota lisäarvoa tuottaviin palveluihin ja tuotteiden seurantaan – niillä pyritään vähentämään myymälöiden kustannuksia. Tiettyjä toimintoja myös siirretään myymälöistä varastoon. Näitä ovat esimerkiksi hintamerkinnät ja tuotteiden pakkaaminen esittelytelineisiin, mutta myös yksinkertaistettua tiedonvälitystä saapuvien tuotteiden valvontaan.

4. Ympäristö on huomion keskipisteessä

Logistiikka-alan on pystyttävä vastaamaan verkkokaupan haasteisiin: lähetysten määrä kasvaa ja tehokkaan tuotannon suunnittelu on yhä monimutkaisempaa. Siksi ympäristövaikutuksen pienentäminen on yhä tärkeämpää. Varastointi- ja lisäarvopalveluissa tämä merkitsee entistä tehokkaampaa pakkaamista, suurempaa täyttöastetta sekä kierrätettäviä tai uudelleenkäytettäviä pakkauksia.

5. Toimitukset ovat yhä tärkeämmässä asemassa

Selkeä trendi on se, että kuluttajat haluavat enemmän valinnanvaraa. He haluavat pystyä päättämään milloin, missä ja miten he vastaanottavat pakettinsa. Tämän vuoksi monet varastointi- ja lisäarvopalvelujen tarjoajat panostavat toimituspalveluiden kehittämiseen.

Lähde: Magdalena Robsarve, toiminnan kehityspäällikkö, PostNord Logistics TPL, PostNordin asiakaslehti Tempo.