Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Vihreän logistiikan haasteita

Mies puhuu puhelimeen ja käyttää tietokoneita varastoon. Nainen liikkuva laatikko.

Tulostinta voidaan verrata lapseen. Kun tulostin huutaa saadakseen mustetta, sille ei voi sanoa, että "olepa nyt hiljaa ja odota ylihuomiseen". Näin sanoo Greenmanin toimitusjohtaja Jörgen Wonisch. Yritys myy ympäristöystävällisiä kierrätettäviä värikasetteja. Yrityksen toimitukset ja palautukset hoidetaan DPD-yrityspaketilla.

Greenman myy Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa ja Baltiassa toimistotuotteiden jälleenmyyjille kierrätettäviä värikasetteja. Valikoimaan kuuluu kaikkien suurien tulostin- ja kopiokonemerkkien ja -mallien värikasetteja.

Tyhjien värikasettien palautusjärjestelmän ylläpito on tärkeä osa yrityksen toimintaa. Järjestelmä toimii niin, että asiakkaalle toimitetaan palautuspakkaus, johon mahtuu 25 kasettia. Kun se on täynnä, asiakas soittaa PostNordin numeroon, joka on merkitty keräyspakkaukseen, ja pyytää noutamaan pakkauksen.

- Se ei maksa asiakkaalle mitään. Me maksamme sekä laatikot että kuljetuksen, Jörgen Wonisch kertoo.

Kun tuotteita on kertynyt 33 lavallista, jokin Greenmanin Euroopan toimittajista tulee noutamaan ne pois. Greenmanin kannalta on tärkeää, että kuljetusautot lähtevät täysinä, ja 33 lavaa täyttää 18-metrisen perävaunun täsmälleen.
- Puolillaan olevat kuormat ovat huono ratkaisu niin ympäristön kuin taloudenkin kannalta, Jörgen Wonisch toteaa.

Toimittajien tiloissa värikasetit lajitellaan ja puhdistetaan, joitakin pikkuosia vaihdetaan uusiin ja lopuksi kasetit täytetään uudella värijauheella. Jokaiselle yksittäiselle värikasetille tehdään laaduntarkistus, minkä jälkeen se voidaan myydä uudelleen.

Yrityksen suuret ja keskisuuret asiakkaat tekevät tilauksen noin kerran viikossa, ja toimitus tulee suoraan niiden myymälään tai varastoon. Mutta jopa 67 prosenttia menee suoraan Greenmanilta jälleenmyyjien loppuasiakkaille.

-Moni jälleenmyyjistämme ei koskaan edes näe tuotetta, ja niinhän sen juuri pitää mennäkin. He ovat taitavia myyjiä, ja me hoidamme logistiikan.Suuretkaan jälleenmyyjät eivät kuitenkaan pysty varastoimaan loputtomia määriä valikoimissamme olevia värikasetteja. Sen vuoksi tarvitaankin toisinaan yksittäisten tuotteiden nopeita toimituksia.

-Tulostinta voi verrata nälkäiseen lapseen. Kun tulostin huutaa saadakseen mustetta, sille ei voi sanoa, että "olepa nyt hiljaa ja odota ylihuomiseen". Muuten yrityksen tuottavuus vähenee. Meidän ei kuitenkaan tarvitse tilata erityistä pikatoimitusta, koska PostNordin DPD-paketti toimii kaikissa tilanteissa. Sen kautta voimme lähettää paketin iltapäivällä ja saada sen perille aina Uumajaan asti jo seuraavana päivänä, Jörgen Wonisch sanoo.

Ympäristötehokkaiden ja -ystävällisten tuotteiden ostaminen voi olla kallista, mutta kierrätetyt värikasetit ovat tosiasiassa edullisempia kuin alkuperäiset värikasetit. Tästä huolimatta vain harvat tietävät, että sellaisia on myynnissä. Tulostimien valmistajat näkevät lisäksi paljon vaivaa saadakseen asiakkaat ostamaan alkuperäisiä värikasetteja.

- Meillä ei ole vastaavia summia rahaa markkinointiin kuin suurilla tulostinvalmistajilla, ja siksi meidän vaikea saada ihmiset ymmärtämään, että myymme erinomaisia tuotteita. Värikasettimme tekevät hyvää niin luonnolle kuin lompakollekin, Jörgen Wonisch sanoo.

Tietoa Greenmanista

Kotipaikka:Norrköping
Liikevaihto, 2012:46,5 miljoonaa SEK.
Omistaja:Jörgen Wonisch
Työntekijöitä:18 henkilöä
Markkinat:Ruotsi, Suomi, Tanska ja Baltian maat. Myynti Norjaan aloitetaan pian.
Käyttää Ruotsissa seuraavia PostNordin palveluita:PostNord Pallet, DPD-yrityspaketti 12.00 ja 16.00, DPD-paketti, DPD-ulkomaanpaketti, PostNord MyPack Collect sekä PostNord Return Drop off -asiakaspalautus. ​​

 Ruotsin Helsingborgissa oma välivarasto, jossa hoidetaan tyhjien kasettien rekisteröinti ja varastointi eri maista. Siellä pahvilaatikot pakataan lavoihin, jotka Greenmanin toimittajat eri puolilta Eurooppaa myöhemmin noutavat.

Greenmanin tavaravirroista:

Greenmanin varasto on Norrköpingissä ja sitä hoitaa PostNordin varastointi- ja lisäarvopalvelut.
Täältä tuotteet lähetetään jälleenmyyjille Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan, Suomeen ja Baltian alueelle PostNordin Ruotsin tarjoamilla palveluilla, joita ovat DPD-yrityspaketti 16.00, PostNord Pallet ja DPD-ulkomaanpaketti.
Noin 67 prosenttia tuotteista menee suoraan loppuasiakkaalle. Näin ne eivät kierrä jälleenmyyjän varaston kautta. Tähän käytetään DPD-yrityspakettia. 16.00, PostNord Pallet- ja PostNord MyPack-palvelua.
Suomen palautuslogistiikka hoidetaan Suomen PostNordin avulla suoraan Helsingborgiin PostNord Pallet-lavapalvelulla.
Kysy lisätietoja tai tarjous PostNord

Kysy lisätietoja tai tarjous

PostNordilla on ratkaisut kaikkiin logistiikkatarpeisiisi.

Ota yhteyttä