Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Joustavat ratkaisut vakuuttivat Klingelin

Klingel luettelot ja aikakauslehdet

Saksalainen Klingel on postimyyntimaailman jättiläinen. Jo viisi vuotta se on ostanut pohjoismaiset toimituspalvelunsa PostNordilta. Yhteistyön kannalta ratkaisevaa on ollut pohjoismaisten palveluiden kattavuus ja halu mukauttaa toimintaa asiakkaan tarpeisiin.

Klingel on Saksan toiseksi suurin ja Ruotsin neljänneksi suurin etäkauppayritys. Se myy vaatteita, kenkiä, asusteita ja kodintarvikkeita. Sen kohderyhmä ovat yli 55-vuotiaat naiset. Siitä lähtien, kun yritys tuli Ruotsin markkinoille kymmenisen vuotta sitten, PostNord on hoitanut sen jakelun Ruotsiin, Ruotsissa ja Ruotsista ja vuodesta 2008 lähtien myös Norja ja Suomi ovat olleet sen vastuulla.

Klingelin Pohjoismaiden johtaja Carina Bergudden kertoo, että PostNordin yhtenäiset jakeluratkaisut koko alueella ovat vaikuttaneet sen valintaan suuresti. Valintaan vaikutti myös se, että siellä ollaan halukkaita mukauttamaan toimintaa.

- Toimimme 13 eri maassa, emmekä voi muuttaa toimintatapojamme eri tavarantoimittajien mukaan vaan meidän on etsittävä sellaiset toimittajat, jotka pystyvät toimimaan meidän järjestelmämme mukaan, hän selittää.

Esimerkkinä hän mainitsee sen, miten yhteistyö PostNordin kanssa toimi muutama vuosi sitten. Silloin Klingelissä pakattiin itse paketit lavoihin, ennen kuin ne lähtivät varastolta. PostNord mukautti kuitenkin omaa palvelukoneistoaan ja otti hoitaakseen myös lajittelun ja lavoihin pakkaamisen Lyypekin terminaalissaan niin, että Klingelissä paketit voitiin siirtää suoraan perävaunuun.

- Se oli valtava etu meille. Nyt meillä on samanlaiset lajittelukoneet ja -linjastot kaikille paketeille, olivatpa ne lähdössä mihin maahan tahansa, Carina kertoo.

Logistiikkaan vaikuttaa myös se, että sen kohderyhmänä ovat yli 55-vuotiaat naiset, vaikkakin hieman eri tavalla. Yritykselle selvisi yllättävä seikka, kun he ottivat käyttöön tekstiviesteillä ilmoittamisen.

- Pidimme itsestään selvänä, että asiakkaille ilmoitettaisiin tekstiviestillä, kun paketti oli noudettavissa. Tuloksena olikin yllättäen suuri määrä noutamattomia paketteja ja valituksia asiakkailta siitä, ettei heille ollut ilmoitettu paketin saapumisesta. Kävi ilmi, että vain alle puolet asiakkaistamme, joilla on matkapuhelin, myös käyttää sitä. Nyt ilmoitamme paketeista sekä tekstiviestillä että kirjeitse, olkoonkin, että kirjeellä ilmoittaminen on kustannusnäkökulmasta meille huono juttu, Carina sanoo.

Kohderyhmämme ei myöskään odota nopeita toimituksia, ja usein toimitusaikamme onkin seitsemän vuorokautta. Sen sijaan on äärimmäisen tärkeää, että luvatusta toimituspäivästä pidetään kiinni ja että asiakkaiden on helppo noutaa ja palauttaa paketti.

- Aluksi asiakkaiden piti totutella siihen, että sitä ei noudetakaan paikallisesta postista. Nyt he ovat jo tottuneet PostNord MyPack Collect -noutopisteisiin ja olemme kaikki tyytyväisiä, Carina selittää.

Klingelin tavaravirta Saksasta Pohjoismaihin

Klingelin pääkonttori ja logistiikkakeskus sijaitsevat Pforzheimissa Etelä-Saksassa Stuttgartin lähellä.
Klingel toimittaa tavarat Lyypekkiin, mistä eteenpäin PostNord hoitaa tavaroiden logistiikan.
Siellä paketit lajitellaan maakohtaisesti, pakataan lavoihin ja toimitetaan Suomeen, Norjaan ja Ruotsiin.
Kussakin maassa lavat puretaan ja tavarat lähetetään vastaanottajilleen PostNordin pohjoismaisella PostNord MyPack Collect -pakettipalvelulla.
Palautukset tapahtuvat MyPack-palautuspalvelun kautta.
Palautetut tavarat kootaan PostNordin terminaaleihin Osloon, Malmöhön ja Helsinkiin ja kuljetetaan takaisin Pforzheimin varastolle kahdesti viikossa.

PostNordin palvelut

PostNord Pallet, PostNord MyPack Collect, PostNord Return Drop off -palautus, ilmoitus tekstiviestinä, ilmoitus kirjeenä.