Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Cookies: Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta eller klicka vidare på webbplatsen. Läs mer om cookies

Mobilanpassa e-handelssajten

Kvinna med långt rött hår som använder mobiltelefonen.

Tänk på detta

Mobilanpassning

Att anpassa sin e-handelssajt till mobilen innebär så mycket mer än att göra samma sak på en mindre skärm. Mobilen används på ett helt annat sätt än en dator, vilket också innebär helt andra utmaningar.

Hastigheten

Se till så att informationen kommer snabbt, så att inte användaren fastnar på vägen mot ytterligare produktinformation eller i betalningsprocessen. Med lägre bandbredd över till exempel 3G är det särskilt viktigt att mobil- sajten är snabb.

Presentationen

Plocka russinen ur kakan. Ju mindre skärm, desto större krav på enkel och renodlad information. Våga utnyttja möjligheten att ha en testdriven sajt och optimera mot det alternativ som ger bäst resultat.

Betalningen

Undvik krångliga och säker- hetsmässigt riskfyllda krav på kreditkortsupplysningar. Minska barriärerna med att koppla personnumret till betalfunktionen eller använd klassisk fakturabetalning i stället.

Flödet

Ha så få steg som möjligt vid exempelvis transaktioner. Tänk noga igenom vilka steg som verkligen är nödvändiga och komprimera flödet.

Produktkommunikationen

Tydlighet Är A och O, liksom att kreativt utnyttja de digitala möjligheterna. Video och 3D är ett par exempel, men även kopplingen till sociala funktioner, som exempelvis nischade digitala plattformar där det finns många relevanta besökare.