Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Cookies: Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta eller klicka vidare på webbplatsen. Läs mer om cookies

Privatkunder

Du kan följa din försändelse på nätet. DPD-spårningsnumret är en nummerserie på 14 siffror samt eventuellt ett kontrollnummer eller en kontrollbokstav. Spårningsnumret får du från avsändaren.

Kontrollera alltid ett pakets spårningsnummer hos avsändaren. Spårning fungerar endast med ett spårningsnummer eller kundens egen referens.

Vi levererar i huvudsak måndag–fredag kl. 8.00–16.00. Vi levererar försändelser också på kvällar kl. 16.30–21.00 i följande områden: Helsingfors (exkl. Sveaborg 00190 och före detta Sibbo 00890 Helsingfors), Esbo, Vanda, Grankulla samt i Kervo och Tusby (postnumren 04200–04360).

Tyvärr kan vi inte ge exakta leveranstider, men vi kan leverera till en annan adress där du är mera tillgänglig. Försändelsen kan också hämtas från vår terminal. Vi kan även leverera med fullmakt.

Vi försöker automatiskt leverera försändelser en gång. Om du inte är på plats lämnar föraren en paketavi. Du kan avtala om en annan leverans enligt instruktioner på kortet.

Paketet ligger kvar på terminalen i 7 dygn. Under den tiden kan du kontakta oss för att få en ny leverans av paketet. Du kan också själv hämta ut paketet från terminalen. Leveransalternativen är:

  • Nytt leveransdatum
  • Ny leveransadress
  • Leverans med fullmakt
  • Hämtning från vår terminal.

Boka en ny leverans

Paketet kan levereras utan att mottagaren kvitterat ut det om det finns en fullmakt. Som fullmakt godkänner vi DPD:s fullmakt som finns på våra nätsidor eller en fritt formulerad fullmakt som innehåller följande uppgifter:

  • försändelsens spårningsnummer
  • mottagarens/fullmaktgivarens uppgifter (namn och adress)
  • underskrift

Vi godkänner endast undertecknade fullmakter. Från privatmottagare godkänner vid endast engångsfullmakter.

Du kan byta leveransadress om ett leveransförsök har utförts. Gör en adressändring om du har fått en paketavi.

Boka en ny leverans

Du kan hämta ut försändelser från vår terminal beroende på ort och terminal. Om avhämtning av försändelsen bör avtalas på förhand genom att kontakta vår kundtjänst.

Boka en ny leverans

På PostNords utlämningsställen kan man bara hämta ut PostNord MyPack Collect -försändelser. DPD-försändelser kan först efter att ha avtalat om det med vår kundservice hämtas ut från våra terminaler.

En person på samma adress eller företag kan kvittera ut försändelsen åt dig.

Paketet kan levereras till en annan ort om den nya adressen finns inom området för samma spridande distributions- och inhämtningspunkt och om alla leveransförsök inte är förbrukade.

Boka en ny leverans

Leveranstiden beror på avsändarlandet. Det tar till exempel i genomsnitt 3–5 dygn för försändelser att transporteras från Centraleuropa till Finland och 1–2 dagar att distribueras efter att de har ankommit till den distribuerande terminalen.

Du kan kontrollera uppgifter angående din försändelse med spårningsnumret.
En beräknad leveranstid kan du kontrollera med Leveranstidsräknaren.
Observera, att tjänsten DPD Classic utförs inte med leveranstidsgaranti.

Om du bor i ett flervåningshus där ytterdörren är låst kan vi tyvärr inte leverera paketet eller lämna ett meddelande om att vi har varit där. Vid sådana fall försöker vi ta reda på dina kontaktuppgifter, ringa och komma överens om en ny leverans.

Tjänsten DPD omfattar automatiskt en leverans. Om du då inte finns på plats lämnar föraren en avi som du kan använda för att boka en ny leverans. Automatisk förhandsanmälan ingår tyvärr inte i tjänsten DPD.

Synlig skada ska noteras i transportdokumentet vid mottagandet av varan. Skada som inte är synlig (förpackningen är hel, men produkten skadad) ska meddelas skriftligen till fraktföraren inom sju arbetsdagar från det att varan togs emot. Om du vill reklamera försändelsen ber vi dig kontakta avsändarens kundservice. Krav på ersättning ska alltid framföras till företaget som betalar frakten.

Du måste kontakta företaget du beställde produkten ifrån och meddela om returen. Företaget i fråga ger dig mera information om det retursätt som används där.

Kontakta avsändarens kundtjänst.

Kontakta avsändarens kundtjänst.

DPD erbjuder logistiktjänster endast åt företag. Du måste alltså ha ett giltigt FO-nummer.

Vi samarbetar inte med Posti, dvs. du kan inte hämta ut paket på posten.