Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Sv cookie: Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta eller klicka vidare på webbplatsen. Läs mer om cookies

PostNord MyPack Collect - Vanliga frågor

Företagskunder

PostNord MyPack Collect-paket kan skickas till Finland, Sverige, Danmark och Norge.

Till Finland, Sverige och Danmark behövs endast en transportetikett. Paket till Norge måste även förtullas. Läs mer om tullinformation.

Förutom sändningsdokumentet behöver vi också en EDI-uppgift av försändelserna. Därför rekommenderar vi lätthanterliga transportkontrollsystem, som stöder våra produkter. Läs mer om transportkontrollsystem.

Försändelsen får väga 0,150 kg–20 kg. Mera detaljerade mått- och viktbegränsningar hittar du i de särskilda villkoren för PostNord MyPack Collect. Läs mer om specialvillkor.

Paketen förvaras i rumstemperatur på utlämningsställen, så du kan inte skicka någonting som lätt blir dåligt eller gods som kräver värmereglerad transport. Detaljerad information om restriktioner hittar du i de särskilda villkoren för PostNord MyPack Collect. Läs mer om specialvillkor.

Yttre förpackning:
Förpackningsmaterial som används vid paketering måste alltid vara nytt och av hög kvalitet. Det måste vara tillräckligt starkt och det får inte gå sönder även om kartonger skulle staplas på varandra. Se till att kartongen är tillräckligt stor för att rymma fyllnadsmaterial. Alla gamla transportetiketter, oväsentliga klistermärken och annan sändningsdokumentation måste avlägsnas.

Fyllnadsmaterial:
Fyllnadsmaterial måste läggas i förpackningen för att hindra att innehållet rör sig under transport. Fraktgods som lätt går sönder eller skadas måste paketeras styckvis. Förpackningens innehåll måste skyddas med fyllnadsmaterial på alla sidor.

Förslutning:
Paket måste förslutas tätt med rivsäker tejp som är anpassad till transportförpackningar. Band, snöre eller pappersomslag får inte användas. Sändningsdokumentation och nödvändiga etiketter ska fästas på ovansidan av kartongen. Med ”ovansidan” menas den största planytan på kartongen. Sändningsdokumentation får inte fästas vid skarvar eller på tejp. För säkerhets skull ska avsändarens adressuppgifter även läggas inne i paketet.

Kunden måste själv hämta ut paketet från PostNord MyPack Collect-utlämningsstället.

Du kan söka efter den närmaste utlämningsställe på nätet. När du använder systemet Pacsoft Online kan du välja det utlämningsställe som kunden önskar eller använda det utlämningsställe som systemet föreslår. Om du vill erbjuda dina kunder en valmöjlighet på din hemsida kan vi komma överens om en leverans av en databas med utlämningsställen som uppdateras en gång i veckan. Kontakta oss.

Om försändelsen redan är på väg till dig kan du inte längre byta utlämningsställe.

Vi hämtar försändelserna hos er och levererar dem till utlämningsställen via vårt terminalnätverk.

Mottagaren aviseras på det sätt du vill, antingen via sms, epost eller brev, när paketet har anlänt till utlämningsstället.

Mottagaren måste legitimera sig när paketet hämtas ut. Mottagaren kan ge fullmakt åt någon annan att hämta ut paketet om han eller hon så vill. Personen som hämtar ut försändelsen måste ha med sig en fullmakt som mottagaren har skrivit under och måste kunna legitimera sig.

Ja, du kan välja postförskott som tilläggstjänst. Mottagaren betalar då antingen kontant eller med bankkort i samband med uthämtning.

Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14 dygn. Efter det returneras paketet till avsändaren mot en särskild avgift.

Ja, för kundreturer har vi tjänsten PostNord Return Drop off. Även denna transportetikett kan du skriva ut med till exempel Pacsoft Online och antingen bifoga den i det paket som du skickar till mottagaren eller skicka den till mottagaren till exempel per e-post.

Ja, om kunden har en PostNord Return Drop off -returadressedel.