Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Sv cookie: Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta eller klicka vidare på webbplatsen. Läs mer om cookies

Pall - vanliga frågor

PostNord Pallet-pallar kan skickas till de flesta länder i Europa: Finland, Sverige, Danmark, Norge, Nederländerna, Belgien, Bulgarien, Spanien, Irland, Storbritannien, Italien, Österrike, Luxemburg, Portugal, Frankrike, Rumänien, Tyskland, Slovakien, Slovenien, Schweiz, Tjeckiska republiken och Ungern.

Det finns fyra typer av pallar:

  • EUR-pall (120 x 80 cm)
  • Effektpall (60 x 80 cm)
  • Kvartspall (60 x 40 cm)
  • Specialpall (max. 120 x 120 cm)

Du hittar mått- och viktbegränsningarna för respektive typ av pall i de särskilda villkoren för PostNord Pallet.

Förutom sändningsdokumentet behöver vi också en EDI-uppgift av försändelserna. Därför rekommenderar vi lätthanterliga Pacsoft Online-transportkontrollsystem, som stöder våra produkter. Läs mera om transportkontrollsystem.

Godset ska lastas och transportsäkras på pallar som är minst 15 cm höga och som tål maskinell behandling med t.ex. en handtruck eller en truck. Pallen ska vara större än försändelsen, dvs. godset får inte sticka ut utanför pallens kanter. Försändelsen ska fästas på pallen med sträckfilm eller band så att godset inte kan röra sig eller lossna från pallen under transport.

PostNord Pallet-tjänsten innehåller inte pallbyte.

Du kan endast skicka farligt gods i så kallad begränsad mängd (LQ = limited quantity). Andra restriktioner för avgående gods framkommer i de särskilda villkoren för PostNord Pallet. Läs mera om specialvillkor.

Det är möjligt att skicka gods till privatpersoner. Då blir mottagaren uppringd när godset har anlänt till den spridande distributions- och inhämtningspunkten och man kommer överens om tid för lossning.

Pallgods levereras till mottagande företag på vardagar inom normal arbetstid, cirka kl. 7-16. Om du vill kan du boka en telefonavisering för din PostNord Pallet-försändelse. Då blir mottagaren uppringd och meddelas en tid för leverans. Du kan också välja en leverans utan kvittens. Då lämnas godset på angiven adress även om mottagaren inte finns på plats för att kvittera ut det. Utlämningsscanning är i dessa fall bevis på att försändelsen har lämnats ut.

Företagskunder får en avi i samband med det första leveransförsöket. Då kan godset hämtas från terminalen. Privatpersoner blir uppringda efter att pallgodset har anlänt till den spridande distributions- och inhämtningspunkten. Godset returneras till avsändaren efter 14 dygn om mottagaren inte kan nås. I sådana fall betalar avsändaren returfrakten.

Du kan spåra försändelse med hjälp av PostNord Pallet-spårningsnumret.