Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Cookies: Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta eller klicka vidare på webbplatsen. Läs mer om cookies

Länge planerad, snabbt genomförd

Bassadone

Bilimportören Bassadone överlämnade sitt reservdelslager i PostNords besittning. Utkontraktering av logistik kräver samarbete och noggrann planering.

För att överlämna sitt lager och sinatransporter i en samarbetspartners vård krävs det noggrann planering, tillit och ett nytt sätt att tänka kring leveranskedjan. Genom att utkontraktera logistiken kan man spara pengar och öka flexibiliteten eller anpassa sig efter verksamhetens tillväxt och utveckling.

Det är ingen enkel sak att flytta lagret till en ny adress och en ny samarbetspartner. Innan man ens börjar planera flytten av det fysiska lagret påbörjar man det största arbetet – att slå ihop systemen. Dessutom måste man noggrant tänka igenom vilken typ av lokaler som lagerprodukterna behöver.

Bassadone importerar bilar samt reservdelar och tillbehör till bilar och har i flera års tid varit transportkund hos PostNord. Reservdelslagret överlämnades i PostNords vård i våras. Bassadones reservdelschef Reijo Kortesalmi berättar att målet var att göra ett helhetspaket av logistiken.

”De ekonomiska fördelarna är naturligtvis en viktig faktor. Det erbjuder oss fördelar inom såväl transport som förvaring.”

Lagret med Bassadones olika produkter, från små brickor till stora komponenter, flyttades slutligen till PostNord under ett veckoslut. Företagets kunder – och kundernas kunder – kräver exakta och snabba leveranser, vilket innebär att det inte får förekomma några längre avbrott i beställningssystemet. Redan på söndagskvällen kunde Bassadones återförsäljare lägga beställningar igen.

”Leveranssäkerheten är viktig för oss. När en återförsäljare lägger en beställning måste han kunna lita på att han får produkterna nästa morgon.”

Det krävs en hel del samarbete och kommunikation mellan olika aktörer för att utkontraktera logistiken. På Bassadone var man nöjda med förflyttningen av lagret till PostNord. Kortesalmi berättar att tillit spelade en viktig roll i det hela – man måste kunna räkna med att flytten sker smidigt och att beställningarna kan göras utan problem.

”Vi vågade tro på att vår samarbetspartner är tillräcklig kompetent.”