Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Sv cookie: Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta eller klicka vidare på webbplatsen. Läs mer om cookies

På lagret anpassar man sig efter däcksäsonger

Jonas Fodstad med bilhjulsfälg i bakgrunden.

Varje höst verkar det komma lika plötsligt: halka och panik att få däcken bytta.

Bridgestone tillhör de ledande aktörerna inom däckbranschen även i Finland. När säsongen för däckbyte infaller har även PostNord, som tar hand om Bridgestones lagerhållning, mer bråttom än vanligt.

"Säsongskaraktären gör att det blir enorma toppar i våra leveranser. Volymen och arbetsmängden ökar och tidtabellerna är även stramare än vanligt även om vi försöker leverera cirka hälften av däckbehovet före den värsta rusningen PostNord klarar denna säsongsvariation galant", säger Jonas Fodstad, landschef för Bridgestone Finland Oy.

Det är kännetecknande för branschen att däckfirmor inte själva kan lagerhålla stora mängder i olika storlekar och med olika artikelnummer.

Det är kännetecknande för branschen att däckfirmor inte själva kan lagerhålla stora mängder i olika storlekar och med olika artikelnummer.

"Beställningsvaror ska ändå vara framme så fort som möjligt. Däckfirmor måste kunna boka en däckmontering till kl. 14.00 dagen därpå och lita på att vi har levererat däcken tills dess. Enligt våra kunder är Bridgestone den säkraste leverantören inom branschen, så logistiken fungerar väl hos oss."

Bridgestone flyttade sin lagerhållning från Villmanstrand till PostNord logistikcentral i Lahtis för drygt tre år sedan.

"Lahtis har ett strategiskt läge nära trängsel-Finland. Tack vare detta kan vi leverera beställningarna inom ett dygn."

Som mervärdestjänst monterar man också däck på fälg, så kallade "färdiga paket", på lagret.

"Detta är en nyckelfaktor för att vi ska kunna tjäna bilaffärsmarknaden på bästa möjliga sätt."

Även plockning och packning påverkar Bridgestones varumärke.

"Saker som känns förvånansvärt små är viktiga för kunden. Till exempel om de största däcken har packats längst ner på pallen och de mindre överst. Vi får även tack för att vi levererar däcken rena. Vid behov instruerar vi lagerpersonalen, och jag måste säga att intresset för utbildningarna är rätt så stort."

Logistikcentralen tar emot, placerar på hyllor, lagerhåller och plockar alla försändelser. Antalet däckstorlekar och modeller är enormt eftersom Bridgestone tillverkar däck till i stort sett alla fordon med gummihjul – även schaktmaskiner, motorcyklar och jordbruksmaskiner.

Bridgestone nyttjar sitt lagerutrymme på 12 000 m² i Lahtis även för kundsammankomster.

"Vi ordnar besök till logistikcentralen vilka utgör en viktig del i våra kundrelationer. Speciellt för bilaffärer är leveranssäkerheten A och O eftersom deras möjligheter att lagerhålla stora mängder däck är begränsade. Tilltron till vår leveranssäkerhet ökar när de med egna ögon får se den nästan kilometerlånga raden däck och får höra personalen berätta hur de tusentals artikelnumren hanteras. På det här sättet kan vi bevisa att vi har kunnig och professionell personal som tar hand om leveranserna."

Enligt landschefen är logistikpartnern väl värd sind rekommendation.

"PostNord är en mångsidig och kunnig logistikpartner. Jag värdesätter bland annat det att man aktivt tar kontakt med oss och att vi diskuterar olika saker ända upp på ledningsnivå."

Bridgestone

Begär mer information eller begär en offert

Begär mer information eller begär en offert

PostNord har lösningar för alla logistikbehov.

Kontakta oss