Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Cookies: Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta eller klicka vidare på webbplatsen. Läs mer om cookies

Ford - 360 000 orderrader per år

PostNord case Ford

Fords reservdelsleveranser omfattar allt från oljefilter till bakaxlar till flakbilar. I bästa fall är de framme på mindre än ett dygn.

När någon av Finlands 68 Ford-reservdelshandlare behöver reservdelar för underhåll på en bil går beställningen till Fords centrallager i Örebro i Sverige. Beställningarna koordineras och övervakas dock av Ford marknadskoordinator Esa Nyström från Skattmans i Vanda.

"Om vi lägger en flygfraktbeställning idag kl. 15.30 är den i bästa fall framme hos återförsäljaren, så långt som i Mellersta Finland, imorgon bitti kl. 7.30", berättar Nyström.

Flygfrakt är ett mycket sällsynt undantag. Den vanliga och mest förmånliga beställningsformen är lagerbeställning, dvs. ett lastbilslass med reservdelar, såsom olje- eller luftfilter, bromsklossar eller bromsskivor. De skickas via land från Örebro och kommer till Finland med färja. Beställaren har dem inom 3–4 dagar.

Landsfrakt är i bästa fall också tillgänglig nästa dag om man väljer expressbeställning.

"Om man gör en expressbeställning idag senast kl. 15.30 är den i bästa fall framme imorgon kl. 16."

Alla reservdelsbeställningar är inte lika rutinmässiga. Som ett extremfall nämner Nyström en bakaxel på ett några hundra kilo till en Ford Ranger lastbil.

"Vilken som helst del till en Ranger kan komma från vilken som helst del av världen, som t.ex. ett flak från Thailand. Denna bakaxel kom från Sydafrika, där bilen tillverkas. Vi försöker undvika flygfrakter från Sydafrika, då det inte finns några direktflyg. Sjöfrakt till centrallagret i Köln tar däremot 30–60 dagar. Centrallagret i Köln har i regel alla delar tillgängliga."

Även om den ekonomiska nedgången har slagit hårt mot nybilsförsäljarna har reservdelsverksamheten varit ganska jämn. När bilbeståndet blir gammalt behöver de åldrande bilarna underhåll och nya delar. Ford-chaufförerna har också visat sig vara lojala användare av märkesservice.

"Märkesservice har stor betydelse; bilarna används där det finns utbildade mekaniker och utrustning. Naturligtvis följer vi och mäter situationen och vet att vi är mycket konkurrenskraftiga även när det gäller priset på reservdelar."

Vid landsfrakt är PostNord logistikpartner till Ford. PostNord sköter beställningarna från Örebro och tar dem först till Åbo och sedan till sitt lager i Vanda, där de packas om och skickas ut till återförsäljarna. Det handlar om den s.k. InNight-tjänsten, dvs. nattransport med fasta leveranstider.

Reservdelstrafiken innebär stor ruljans, då det finns omkring 220 000 olika aktiva reservdelskoder. Totalt sett finns det över en miljon artiklar, men en stor del av dem är redan föråldrade.

"På ett år levererar vi omkring 360 000 orderrader, och på en rad kan det vara en beställning på 100 oljefilter – det är många filter. 85–90 procent av dessa går via PostNord", bedömer Nyström.

Med tanke på varuflödesvolymen går reservdelstrafiken mycket problemfritt.
"Jag såg i förra månadens statistik att 30 000 orderrader hade orsakat 13 rapporter på grund av transportskada eller försvunna paket – det är alltså 0,05 procent av alla transporter."

Det smidiga samarbetet mellan Ford och PostNord bygger på tio års erfarenhet.

Fråga efter mer information eller en offert

Fråga efter mer information eller en offert

PostNord har lösningar för alla logistikbehov.

Kontakta oss