Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Cookies: Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta eller klicka vidare på webbplatsen. Läs mer om cookies

Öka försäljningen och stärk bilden genom direktmarknadsföring

Vannetukku

Direktmarknadsföring fungerar bara man har tydliga mål. Vannetukku når nya kundkretsar i utlandet genom noggrant genomtänkta målgrupper.

”Det finns efterfrågan på och intresse för direktreklam, men det kräver också mycket kunskap och skicklighet”, berättar PostNords Sales Executive Mari Matikka.

Enligt Matikka tycker framför allt de nordiska konsumenterna om direktreklam. Sverige har varit en föregångare inom nordisk direktmarknadsföring. De svenska e-handelsjättarna H&M och Ellos började sin framgångshistoria genom postorderförsäljning som förstärktes genom direktmarknadsföring.

Matikka berättar att direktreklam upplevs som trevlig i framför allt Sverige. 82 procent av alla som tar emot direktreklam i Sverige har köpt en produkt som de har sett i reklamen i butiken och 54 procent på nätet.

PostNord hjälper sina kunder med direktreklam i Norden och Baltikum. Matikka påminner att direktreklam inte bör användas bara för sakens skull, utan att man ska tydliga mål och målgrupper. Man kan hitta målgrupperna i särskilda register och kombinera dem med kundens egna listor.

”Tillsammans med t.ex. Vannetukku valde vi ut vissa kriterier som vi använde för att hitta företagets egen köppotential.”

Enligt Vannetukkus VD Jukka Heiskanen har finska företag goda erfarenheter av direktmarknadsföring. Webbutiken säljer fälgar, däck och olika bildelar och har utökat sin verksamhet aktivt framför allt till Sverige och Baltikum. Nu är man ute efter nya kunder i Norge.

På den konkurrensstarka marknaden bör man rikta sin marknadsföring till just rätt publik. Konsumenterna förväntar sig budskap som intresserar just dem.
”I Sverige är vi främst ute efter partikunder, men även specialgrupper bland slutanvändare. Ett exempel på specialgrupper är mopedbilar och ägare av gamla amerikanare”, berättar Heiskanen.

Vannetukku har bedrivit traditionell direktmarknadsföring på papper tillsammans med PostNord. I Sverige har företaget vuxit snabbt.

”Genom direktreklam kan man påverka såväl försäljningen som bilden av företaget. Därför lönar det sig att tilltala alla sinnen och verkligen väcka konsumenternas intresse”, säger Matikka.

Läs mer om direktmarknadsföring

Be om mer information om direktmarknadsföring

Be om mer information om direktmarknadsföring

PostNord har lösningar för alla logistikbehov.

Kontakta oss