Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Cookies: Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta eller klicka vidare på webbplatsen. Läs mer om cookies

Djärva nya grepp och ut i världen

PostNords case Finlayson

Nya ägare har blåst nytt liv i det slumrande varumärket Finlayson. De tror på smidighet, kundkännedom och nästan 200 år gamla värden.

Jukka Kurttila står med korslagda armar.

Finlayson, som leds avJukka Kurttila, beslutade sig för att satsa ordentligt på julsäsongen. Företaget hyrde lokaler, anställde 60 visstidsanställda och öppnade upp 16 popup-butiker runt om i Finland och i Stockholm.

Popup-butiker är ett exempel på den smidighet som det traditionella hemtextilmärket numera svär på. Finlaysons nya era började för 1,5 år sedan då de tre marknadsföringsexperterna Kurttila, Risto Voutilainen och Petri Pesonen köpte företaget.

- Finska företag saknar ofta snabbhet och smidighet. Vi har delvis förvandlats till en ad hoc-organisation: vi tar tillfällen i akt och planerar inte i all oändlighet, utan agerar.

De nya Tom of Finland-produkterna har gett företaget enormt mycket exponering i den globala pressen, men baseras också på företagets gamla värden. När de skulle förnya varumärket gick ägarna 180 år tillbaka i tiden, då Finlayson övergick i släkten Nottbecks ägo och blev mycket framgångsrikt.

- Nottbeckarna var internationella, öppna och toleranta. Därför är Finlayson även nu djärvt, villigt att testa nytt och visar intresse för världen, förklarar Kurttila.

Ett exempel på snabbhet är kampanjen som vi anordnade förra valborg, då figuren Tom of Finland uppträdde i lakan med en studentmössa på huvudet.

- När vi kom på idén tog det två veckor och två dagar för oss att få ut produkten i affären, få i ordning allt på webben och få in en förstasidesannons i Helsingin Sanomat, lagom i tid för försäljningen av studentpresenter.

Hos Finlayson växer webbutiken och den fysiska butiken parallellt. Webbutiken är redan större än någon av företagets elva butiker.

- Webbutiker brukar ofta växa snabbare än fysiska butiker, men hos oss är takten densamma. I år har vi haft en tillväxt på drygt 20 procent, samtidigt som marknaden har krympt med 10 procent.

Finlayson söker tillväxt även på den internationella marknaden, framför allt i Norden och naturligtvis i Asien. Enligt Kurttila är det lätt att öppna en webbutik, men det räcker inte.

- Den måste vara känd, ha ett bra utbud och marknadsföras. Det räcker inte att ha t.ex. en .com-domän, utan man måste ha landsspecifika adresser så att man syns i sökmotorerna.

PostNord sköter Finlaysons exportförsändelser, och samarbetet håller på att utökas till att även omfatta webbutikens transporter. Via PostNord går försändelserna även till mer avlägsna länder.

- Samarbetet har fungerat så bra att vi även vill titta på expansionsmöjligheterna, säger Finlaysons purchasing manager Jarmo Lehmusvainio.

Finlayson Oy

Ett hemtextilföretag med en 200-årig historia.
Omsättning 23,5 miljoner euro (prognos 2015).
110 anställda.
Ägare Jukka Kurttila, Petri Pesonen och Risto Voutilainen.
Fråga efter mer information eller en offert

Fråga efter mer information eller en offert

PostNord har lösningar för alla logistikbehov.

Kontakta oss