Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Cookies: Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta eller klicka vidare på webbplatsen. Läs mer om cookies

Webbutiken och varuhusen stödjer varandra

PostNord case Bauhaus

Bauhaus förväntar sig att webbutiken som de öppnade i början av året kommer att växa kraftigt – och även stödja varuhusens tillväxt.

PostNord samarbete med Bauhaus

Bauhaus, som specialiserar sig på byggande och renovering, öppnade en webbutik i Finland 2015. Andra nordiska länder, som Danmark och speciellt Sverige, föregår som exempel.

- I Sverige har webbutiken funnits i ungefär fem år och vi har lärt oss mycket av dem, berättar Viivi Niemi, varuhuschef för webbutiken.

Bauhaus har lärt sig att webbutikens kundkrets inte skiljer sig särskilt mycket från varuhusens kunder. Förhållandet mellan företagskunder och konsumentkunder är detsamma, dvs. kunderna består till största delen av konsumenter.

På webben finns det även produkter från samma kategorier som i varuhusen, men i mycket mindre mängd.

- Om varuhusen har mer än 100 000 artiklar har webbutiken strax under 10 000. Sortimentet utökas dock hela tiden och det kommer in hundratals nya produkter varje dag.

På Bauhaus fungerar alltså webbutiken som en likadan enhet som de övriga fem varuhusen. Bauhaus publicerar inga siffror, men webbutikens tillväxtmål är enligt Niemi tuffa.

- När man börjar på noll är tillväxten alltid mångdubbel. Webbutikens tillväxt är betydande och stödjer även den fysiska butiken. Hela Bauhaus tillsammans är starkare än någon av dessa enheter för sig.

Kunderna har enligt Niemi länge önskat att Bauhaus hade en webbutik. Det är intressant på orter som inte har något varuhus och på orter där varuhuset gjort varumärket känt.

- På webben hittar man produktinformation och kan jämföra produkter, även om man hämtar dem i varuhuset. I varuhuset kan man även beställa produkten på webben om man vill få dem hemtransporterade.

Vid köp på webben ligger betoningen framför allt på stora produkter som är svåra att transportera, som t.ex. byggtillbehör såsom laminat eller trädgårdsmöbler. I samarbete med PostNord har Bauhaus fått så förmånliga transportkostnader att det lönar sig att handla dessa i webbutiken.

- Tillsammans har vi försökt hitta så bra, förmånliga och snabba lösningar som möjligt för konsumenterna. Ibland har det uppstått problem, men dem har vi löst snabbt. PostNords reaktionsförmåga har varit bra.

Samarbetet mellan Bauhaus och PostNord började redan i webbutikprojektets startskede i höstas. Bauhaus sökte separata samarbetspartners för lagerhållning och transport av produkter, men valde PostNord till båda.

- PostNord behärskade båda. Att få igång processerna och IT-gränssnitten har inneburit mycket arbete. Allt ska ske automatiskt i systemen så att PostNord kan börja plocka beställningen direkt.

Webbutiken lovar kunderna produkterna på 2–8 dagar, men den genomsnittliga leveranstiden är för närvarande 1–4 dagar.

- Kunderna har till och med ibland ringt och sagt att de har beställt en produkt på morgonen och fått den på eftermiddagen. Sådana feedbackberättelser är de mest positiva.

PostNord Case Bauhaus Viivi Niemi.
Bauhaus
En tysk varuhuskedja som specialiserar sig på byggande, renovering, trädgård och inredning. Företaget har varuhus i 19 länder.
​I Finland äger Bauhaus & Co Ky fem varuhus och en webbutik, som startade i år.
Fråga efter mer information eller en offert

Fråga efter mer information eller en offert

PostNord har lösningar för alla logistikbehov.

Kontakta oss