Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Cookies: Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta eller klicka vidare på webbplatsen. Läs mer om cookies

En nätbutik som har exportframgång!

Öppnad valnöt bredvid tub handkräm och en flaska handtvål.

– Vi har äntligen hittat en exportpartner som hjälper oss att exportera till Sveriges marknader och uppfyller de krav våra nätbutikskunder har, gläder Ann-Sofie Grandell, business controller på Dermoshop.

PostNord har tagit hand om Dermoshops exporttransporter till Sverige från och med mars 2012 och Grandell har endast positiva erfarenheter angående samarbetet.

Dermoshop ligger i Korsnäs, cirka 50 kilometer söder om Vasa. Företaget säljer hudvårds- och kosmetikprodukter endast genom distanshandel. Produkter som till början var sjukhuspersonalens favoriter har sålts på nätet redan från och med år 1996. Företagets affärsidé är att utveckla och sälja rena hudvårds- och kosmetikprodukter till exempel för personer som lider av allergi och andra hudproblem. Med hjälp av kundtidningen samlar man ihop större engångsbeställningar på exempelvis arbetsplatser. Dermoshop tar emot beställningarna via nätbutiken. Eftersom engångsbeställningarna är stora och man inte har onödiga mellanhänder har produkterna bra pris/kvalitetsförhållande. Företagets produktmärke är Dermosil.

– Produkterna tillverkas av våra underleverantörer men vårt lager ligger här i Korsnäs och härifrån skickas leveranserna till Finland såväl som till Sverige och Estland. Sverige är vårt största exportland. Därtill har vi en affärsverksamhetsenhet och ett lager i Sankt Petersburg som tar hand om marknaderna i Ryssland, Grandell berättar om Dermoshops exportmarknader.

Beställningar som har kommit in på föregående dag skickas i väg på följande dag. Till Sverige har företaget exporterat från och med år 2002. Enligt Grandell fanns det många leveransproblem med den tidigare logistikpartnern. – En som köper i nätbutiken förväntar sig att produkterna levereras inom ett par dagar till närmaste utlämningsställe som bör finnas i närheten, inte på tio- eller hundratals kilometers avstånd. Nu genom PostNord kan vi använda PostNords omfattande och täta distributionsnät. Tack vare detta kan svenskarna hämta sina Dermoshop-paket från närmaste kiosk och utlämningsstället kan väljas enligt det, vilket som ligger nära hemmet eller arbetsplats, Grandell berättar.

Kundtjänsten kan spåra leveranser utan problem eftersom uppgifterna kan nås genom att klicka på musen. Returmöjligheten använder Dermoshops kunder sällan, men vid behov kan returer skötas enkelt från Sverige med hjälp av returblanketten som fås av kundtjänsten.

Från ett finlandssvenskt ort är det säkert lättare att börja erövra Sveriges marknader på grund av gemensamt språk och bra kulturkännedom. Men logistiken är heller inte längre en utmaning för näthandlaren:
– I dag fungerar logistiken till Sverige verkligen utan anmärkningar. När transporter av farliga ämnen kommer att vara i ordning kan vi leverera även hårspray som innehåller drivgas till Sverige. Allt annat levereras redan i stora mängder, säger Grandell som befinner sig mitt i julsäsongen som är årets största säsong.

Dermoshop

Begär mer information eller begär en offert

Begär mer information eller begär en offert

PostNord har lösningar för alla logistikbehov.

Kontakta oss