Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Sv cookie: Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta eller klicka vidare på webbplatsen. Läs mer om cookies

Tryckverksamhet i den digitala åldern

WhyPrint

Helsingforsföretaget WhyPrint har upptäckt en egen internationell affärsmöjlighet inom digitalisering. Människor runt om i världen vill ha unika tryckprodukter så fort som möjligt.

WhyPrint fick sin början år 2007 då tre män köpte ett gammalt tryckeri i Helsingfors. Den digitala vågen svepte in över världen och många tyckte att de var galna som satsade på en tryckeriverksamhet.

”Tanken var hela tiden att förändra verksamheten i digital riktning”, berättar företagets Chief Technology Officer Anssi Pehrsson. Numera arbetar åtta personer på företaget.

På WhyPrint trycker man framför allt pappersprodukter, affischer och t-shirts. År 2013 började företaget utveckla nya idéer för att betjäna kunder på nätet. På så sätt föddes Printmotor, en tjänst som erbjuder t.ex. föreningar, grafiker och företag en gratis handelsplats för försäljning av produkter. Samarbetsföretagen sköter designen, marknadsföringen och försäljningen av produkter medan WhyPrint trycker beställningarna och får dem levererade.

För att klara sig i tryckeribranschen sägs det ofta att det krävs stora upplagor och stora sammanslutningar, men man kan även hitta affärsverksamhet i det lilla.

”Ordermängderna är på uppgång, men orderstorlekarna minskar”, berättar Pehrsson om verksamhetens utveckling. ”Man vill ha färre produkter än tidigare på kortare tid.”

”Beställningarna kommer i stötar. Om någon av våra samarbetspartner har synts t.ex. i en blogg, på YouTube eller t.ex. på Instagram kommer det många beställningar.”

Digitaliseringen märks i tryckeribranschen även i form av internationalism. Kunderna väljer inte längre de närmaste tryckerierna, utan kunderna och beställningarna kan komma från hela världen.

90 % av affischerna som WhyPrint trycker levereras utomlands, och företagets största marknadsområden är USA, Sverige och Tyskland. Internationalism och små beställningar ställer krav även på logistiken.

”PostNord kändes som en lämplig och människonära samarbetspartner för oss. De förstod våra utmaningar och ville gripa tjuren vid hornen”, berättar Pehrsson.

Beställningarna som kommer i stötar är en utmaning för företaget både när det gäller lagerhållning och logistik, eftersom dagens kunder förväntar sig snabba och säkra leveranser. Pehrsson betonar att det är viktigt att betjäna de som vill ha populära produkter och de som vill ha mindre beställda produkter lika snabbt.

”En person som beställer en vit t-shirt i storlek M, som är vår populäraste produkt, vill ha sin tröja lika gärna som den som beställt en gul tröja i storlek XXS, som vi säljer väldigt lite av. Varje kund måste ses som en individ.”

Kunderna vill också ha ännu mer detaljerad information om beställningens status och veta när de får den. Enligt Pehrsson förstår kunderna att produkten kan ligga i tullen i några dagar, men om man inte talar om orderstatus och leveranstid kan hela serviceupplevelsen kännas dålig.

”Kunderna vill alltid veta hur det går med deras beställning. PostNord har hjälpt oss mycket med det.”

Posttjänster till världens alla hörn
​PostNords internationella posttjänster transporterar försändelser till hela världen. Kunderna kan välja ett brev eller paket som passar deras behov just då och som levereras till dörren eller till den lokala postens uthämtningsställe som expresstjänst eller ekonomiförsändelse.
​Försändelserna går från Vanda till världens alla hörn. I mållandet sköter det lokala postverket leveransen. Brev och paket levereras till alla 192 medlemsländer i Världspostföreningen, från Afghanistan till Zimbabwe.
Speciellt inom e-handel är det viktigt att kunna spåra försändelsen och vara säker på leveranstidens pålitlighet. Varje land har sina egna leveranstider för express- och ekonomiförsändelser, och spårningen är lättast att göra via PostNords sida.
Läs mer om internationella posttjänster