Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Sv cookie: Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta eller klicka vidare på webbplatsen. Läs mer om cookies

Plocka, packa och skicka produkterna till kunden effektivt

När konsumenten har köpt en produkt ska den packas och skickas till honom eller henne. I takt med att det blir allt vanligare att handla på nätet ökar också kunderna krav, och man förväntar sig en bra köpupplevelse i både traditionella butiker och på nätet. Det finns också en del landsspecifika skillnader mellan konsumenternas förväntningar som är bra att uppmärksamma.

Plocka och packa

När man har tagit emot en beställning ska man plocka varorna från lagret och packa dem på ett lämpligt sätt. Leverantörerna av transporthanteringssystem (TA) är ofta de som är i direkt kontakt med konsumenterna t.ex. genom att skicka olika meddelanden. Därför är det bra att se till att orderhanteringsprocessen är en fungerande helhet och att TA-lösningen passar den egna verksamheten.

  • En stor del av tiden i en e-handelsverksamhet går åt till att packa och skicka produkter, varför det är viktigt att välja smidiga lösningar i alla skeden av processen, från order- och packningsinformation till planenlig lagerhållning och effektiva packningsmetoder.
  • Utveckla en hållbar strategi för packning av produkter (baspappförpackningar, personliga meddelanden m.m.). Förpackningarna utnyttjas förhållandevis lite i kundkommunikationen.
  • Se till att ditt lagersaldo motsvarar uppgifterna som kunden ska få och upprätta en enhetlig strategi för situationer då uppgifterna är felaktiga (t.ex. om produkten trots allt inte finns).
  • Förutspå försäljningen och volymerna och förbered dig inför hektiska och lugna perioder på lagersidan/i personalmängden.
  • Funderar du på att utkontraktera packningen och sändningen? Läs mer om våra mervärdestjänster.

Skicka

En nybakad e-handlare kan ha svårt att skapa sig en bild av alla tjänster och processer i anknytning till varudistribution eller frakttermer. Ett förmånligt pris kan väga tungt när budgeten är liten, men samtidigt måste man tänka på den långsiktiga helhetsbilden.
 
Det är viktigt att se till att den valda tjänsten levererar den kvalitet som kunderna förväntar sig och att den håller servicenivån högt. Ta därför reda på vilken transportlösning du behöver baserat på vilka slags produkter du säljer, var dina kunder är och vad de förväntar sig.
 
Till exempel nordiska konsumenter skiljer sig märkbart från varandra när det gäller hur de vill få sina köp levererade. Finska konsumenter är tålmodigare än andra nordbor och hämtar gärna ut leveranserna från ett serviceställe, medan svenska och norska har högre krav på leveranstid. Mer detaljerade undersökningsresultat finns i våra användbara e-handelsundersökningar.

  • En bra transportlösning uppfyller mottagarens, dvs. kundens, behov oavsett om varan hämtas snabbt och enkelt från en paketpunkt eller om den levereras direkt till arbetsplatsen eller hemmet.
  • Exakta leveranser av hög kvalitet är något som krävs för att företaget ska kunna informera kunden om försändelsens status och när den kommer.
  • En avi via sms eller e-post är det snabbaste sättet att informera kunden att försändelsen kan hämtas ut, är på väg eller är framme. Det är snabbt och praktiskt för såväl dig som för din kund.


Läs mer om PostNords distributionslösning här.