Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Sv cookie: Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta eller klicka vidare på webbplatsen. Läs mer om cookies

Logistik för världsledare

En man går längs en gång och tittar ner på lokalerna.

Würths affärsidé är så mycket mer än att sälja produkter. Med smart logistik och service vill de förenkla vardagen för kunderna. Och det har gjort dem världsledande.

Tyska Würth är världens största leverantörer av förbrukningsmaterial till fordonsverkstäder, hantverkare, byggföretag och industriföretag. Företaget finns idag i 83 länder och har 65 000 anställda. I sortimentet finns hela 200 000 artiklar, allt från skruvar och verktyg till kemisk-tekniska produkter och arbetskläder.

- Vårt mål är att förenkla för kunderna och hjälpa dem att spara både pengar och tid, säger Stein Inge Viset, Logistikchef för Würth i Norge.

Idag har Würth en leveransprecision på 98 procent i Norden.

PostNord sköter leveranserna från centrallagren i Norge, Sverige och Danmark, och ut till kunderna och butikerna i respektive land.

Viset förklarar att logistiken i de nordiska länderna fungerar på ungefär samma sätt. Varje land har ett centrallager, som får leveranser från tre huvudlager i Tyskland, Schweiz och Slovakien. Centrallagret försörjer i sin tur kunderna, och Würths egna butiker i landet, och det är PostNord som sköter dessa leveranser i Norge, Danmark och Sverige.

Idag har Würth en leveransprecision på 98 procent i Norden. Med hjälp av InNight leveranser kan kunder som beställer varor från centrallagret få dem redan nästa dag. Antingen levererade direkt till sitt eget lager, arbetsplats, eller närmaste Würth-butik för upphämtning.
- Vår filosofi är att alltid finnas nära kunderna, och därför har vi många butiker med stor geografisk spridning i varje land, förklarar Stein Inge Viset.

Men vissa artiklar måste alltid finnas till hands. En viktig del av Würths erbjudande är därför ORSY-konceptet, som står för "ordning och reda satt i system". Det går ut på att ett hyllsystem placeras hos kunden där Würth regelbundet fyller på, samt sköter märkning av artiklar, inventering och statistik på inköpen. På så sätt slipper kunden leta efter förbrukningsartiklar, eller skicka ut någon att köpa dem.

Enligt Stein Inge Viset är den största utmaningen att ha en logistik som är flexibel nog att tillgodose de stora kundernas skiftande behov.
- Just nu går trenden mot kortare ledtider, och leverans inom begränsade tidsfönster. Det blir också vanligare att kunderna vill ha alla varor till ett visst projekt levererade i samma container, till en viss plats, på en exakt utsatt tid. En del vill också att varorna ska vara förpackade på ett speciellt sätt, och inte i sitt originalemballage, säger han.

De senaste åren har Würth arbetat mycket med att effektivisera och sänka kostnaderna för logistiken.

- Vi jobbar bland annat långsiktigt med att minska antalet leverantörer, eftersom det innebär smidigare inleveranser till lagren och mindre administration. Effektiviseringar tar tid, men de är mycket viktiga för att vi ska kunna erbjuda kunderna så billig och effektiv logistik som möjligt.

Långa varuflödeskedjor från andra länder blir säkrare med våra tekniska lösningar. Oavsett storlek och tyngd på ditt gods så löser vi transporten genom en helhetslösning för din logistik.

Würth

Begär mer information eller en offert

Begär mer information eller begär en offert

PostNord har lösningar för alla logistikbehov.

Kontakta oss