Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Indiska Magasinet och PostNord Logistics TPL tecknar långsiktigt samarbetsavtal

26 mar 2013

Indiska och PostNord fördjupar sitt samarbete. Som del av ett omfattande förändringsarbete inom Indiskas logistikverksamhet har parterna tecknat ett långsiktigt samarbetsavtal som bland annat innebär att PostNord Logistics TPL övertar driften av Indiskas lager med ett 15-tal medarbetare. Avtalet innebär också att Indiska och PostNord ska vidareutveckla Indiskas unika koncept för försörjning av sina 92 butiker i Norden. Därtill kommer också logistiken för Indiskas snabbt växande e-handel med kunder i hela Europa.

- Vi är mycket tacksamma för det förtroende som Indiska visar oss. Det är ett modernt familjeföretag med långa traditioner och med logistiken väldigt nära hjärtat, säger PostNord Logistics TPL:s försäljningschef Anders Larsson. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan utveckla verksamheten ytterligare genom PostNords samlade resurser inom både konfektion, detaljhandel och butiksdistribution.

Indiska har idag ett 70-tal butiker och Sverige och ett 20-tal i Norge och Finland. Butikerna försörjs genom en blandning av varor som butikspackas i det egna distributionscentret i Indien och i lagret i Sverige. Genom avtalet med PostNord Logistics TPL vill Indiska effektivisera sin modell för varuförsörjning till butik.

- Vi valde PostNord som samarbetsparter i denna process för att de har erfarenhet, kompetens och resurser inom detaljhandel, konstaterar Indiskas logistikchef Anders Linnarsson. Vi vill samtidigt effektivisera vår logistik och lägga grunden för ytterligare expansion på befintliga och nya marknader. Vi ser dessutom en positiv tillväxt i vår e-handel, där PostNord är ledande i Norden.

PostNord Logistics TPL AB ingår i PostNord koncernen och är den snabbast växande och den ledande tredjepartsoperatören i Sverige. Företaget omsätter ca 1,2 MDR SEK och är lokaliserad i moderna fastigheter i Stockholm, Norrköping, Göteborg, Helsingborg och Köpenhamn med en total lageryta på 320 000 kvm. Verksamheten är fokuserad kring segmenten Alkoholhaltiga drycker, Dagligvaror, e-handel, Bygg och trädgård, Konfektion och skor, Läkemedel och hygien, Hemelektronik, Böcker och media samt Däck. För mer information se www.postnord.com.

Indiska Magasinet AB grundades 1901 i Stockholm. Företaget drivs idag som familjeföretag i tredje generationen med 90 butiker i Sverige, Norge och Finland samt planerad öppning av en första butik på Island under 2013. I mitten av 2000-talet lanserade företaget den stil, Bohemian Modern, som beskriver företagets sortiment. Under senare år har Indiska drivit samarbeten med internationella designers, bland andra Jade Jagger.

PostNord AB bildades genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB 2009. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden samt hade 2012 en omsättning på 39 miljarder SEK och 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Strålfors. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag och huvudkontoret ligger i Solna, Sverige. Läs mer om PostNord på www.postnord.com.​