Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

PostNord är ny huvudsponsor till Susijengi

PostNord Oy och Finska Basketbollförbundet har tecknat ett samarbetsavtal

Pressmeddelande 23.11.2016

PostNord Oy och Finska Basketbollförbundet har tecknat ett mångårigt samarbetsavtal som gör PostNord till det finska basketlandslagets – Susijengis (Vargflocken) – nya huvudsponsor. Det färska avtalet omfattar även ungdoms- och damlandslaget och exponering vid nästa års basket-EM för herrar i Helsingfors.

Samarbetet mellan PostNord och Basketbollförbundet innebär att PostNord kommer att synas på basketlandslagens spelkläder och matcher de kommande åren. Syftet med samarbetet är att trygga en fortsatt framgång inom finsk basket.

– Vi är mycket glada över att få stödja finsk basket, då de har precis samma verksamhetsmiljö och värderingar som vi. Vi är båda utmanare inom vår gren i Finland – vi inom logistik och de inom basket. Respekten för spelplanen och våra motståndare finns dock alltid där. Genom ett långsiktigt samarbete bygger vi en stabil grund för framtiden, då vi båda har våra bästa år framför oss. Därför är det också viktigt att stödja juniordelen, eftersom nya talanger har en nyckelroll inom finsk basket, säger PostNord Oy:s marknads- och kommunikationschef Jouni Lamberg.

Susijengi och deras fans har de senaste åren blivit ett fenomen inom såväl finsk som internationell basket. Finland har nått slutturneringen i tre EM i rad och i VM 2014, då uppemot 10 000 finska fans reste till Spanien för att heja fram Susijengi. Ett år tidigare utsågs Susijengi till Årets lag i Finland och Susijengi-fansen till Årets idrottskulturgärning.

Finland har klättrat mer än 50 platser till 32:a plats i det internationella basketbollförbundets ranking.

Nästa år står Susijengi och deras fans värd för EM för att fira Finlands 100-årsjubileum. Ett av gruppspelen i turneringen FIBA EuroBasket 2017 spelas i Helsingfors vid månadsskiftet augusti-september.

– Vi är oerhört glada över det nya samarbetet, där två fina tillväxtsagor förenas. Det som gör det ännu roligare är att PostNord inte bara satsar på Susijengi och damlandslaget, utan väldigt gärna även på framtiden – nämligen ungdomslandslaget, berättar Basketbollförbundets försäljningschef Timo Vertio.

Kort om PostNord:
Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer också postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. År 2015 omsatte koncernen omkring 4,5 miljarder euro och hade 35 000 anställda. Koncernens moderbolag är ett svenskt offentligt bolag med huvudkontor i Solna.

Kort om Finska Basketbollförbundet och Susijengi:
Finska Basketbollförbundet anordnar baskettävlingar, landslagsprogram för spelare samt tränar-, ledar- och domarutbildningar i hela Finland. Basketbollförbundets tävlingar omfattar årligen över 12 000 matcher och Finlands basketlandslag spelar varje år omkring 150 landskamper. Finland betraktas som ett av de snabbast stigande länderna inom herrbasket, vilket har ökat intresset och respekten för sporten i Finland. När det finska landslaget – Susijengi – för första gången någonsin deltog i ett VM år 2014 hade de med sig hela 10 000 finska fans till Bilbao i Spanien, vilket är rekord. I september 2017 står Finland värd för VM för herrar tillsammans med Israel, Rumänien och Turkiet. Sommaren 2016 stod Finland värd för EM för 20-åringar i Helsingfors.

Jouni Lamberg
Vice President, Marketing & Communications