Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Huonekalukauppa tulee ihmisen luokse

Huonekalukauppa tulevaisuus logistiikka

Ovatko suuret kalustehallit taajamien takana pian historiaa? Uudet teknologiat ja entistä toimivampi logistiikka voivat mullistaa huonekalukaupan.

Vanha tapa tehdä huonekalukauppaa on pian mennyttä maailmaa. Tulevaisuuden asiakas koeistuu sohvansa keskustan pikkumyymälässä, mallaa sen kotiinsa virtuaalisesti, muokkaa siitä makunsa mukaisen verkossa ja odottaa lähetystä ovelle nopeasti.

Vaikka virtuaalisesta ja lisätystä todellisuudesta puhutaan viihdeteollisuuden uusina kultakaivoksina, uskoo kotimaisen Sayduck-kasvuyrityksen toimitusjohtaja Niklas Slotte, että uusi teknologia tuo konkreettista lisäarvoa myös muilla aloilla.

Lisätty todellisuus tarjoaa kuluttajalle mahdollisuuden nähdä huonekaluliikkeen valikoimat omaan kotiinsa sovitettuina. Sayduckin kehittämässä sovelluksessa voi tutkia esineiden 3D-mallinnuksia ja sovittaa niitä oikeassa mittakaavassa omaan kotiin puhelimella tai tabletilla.

Teknologiaa kivijalan ja verkon väliin

Huonekalujen verkkokauppa on vielä pientä: vasta noin 5-10 prosenttia huonekaluista myydään netissä, Slotte arvioi. Huonekalukaupan siirtymistä verkkoon hidastaa etenkin kuluttajien halu hypistellä ja tutustua kalliiseen tuotteeseen kivijalkakaupassa ennen ostopäätöstä.

Kun verkko tarjoaa kuluttajalle entistä nopeamman pääsyn valikoimiin ja sujuvamman tavan ostaa, muuttuvat myös tavaran toimittamiseen kohdistuvat vaatimukset. Jos kaupat tehdään nopeasti, haluaa asiakas tuotteensakin vauhdilla.

”Nettikaupat kilpailevat toki hinnoilla mutta myös sillä, kuinka nopeasti tavaran voi toimittaa. Tämä kulminoituu usein omaan varastoon ja siihen, millaiset logistiikkafunktiot ovat”, Slotte pohtii.

Koko ketju kuntoon

Nopeuden lisäksi tulevaisuuden huonekaluasiakkaat haluavat myös yksilöllisyyttä ja muokattavuutta, uskoo PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Jouni Lamberg.

”Tuotteita valmistetaan moduuleiksi, joille viimeinen silaus tehdään asiakastoiveen mukaan ennen toimitusta”, hän toteaa.

Kun asiakkaat vaativat nopeaa ja yksilöllistä palvelua, koko toimitusketjun on oltava kunnossa valmistuksesta lopputoimitukseen. Euroopassa logistiikan palveluketju toimii 24-72 tunnin aikaikkunassa ja jopa nopeammin etäisyyksien ollessa lyhyitä.

”Verkkokauppiaat eivät välttämättä halua kiinnittää suuria pääomia varastoon. Jos kuitenkin verkkokaupan menestyminen edellyttää sitä, voidaan oman varastoinnin sijaan käyttää palveluntarjoajia. Näin verkkokauppias voi keskittyä omaan ydintehtäväänsä, myyntiin ja markkinointiin”, Lamberg vinkkaa.

Lue koko artikkeli