Pohjoismaalaiset ostaneet joululahjoja verkosta jo noin 500 miljoonalla eurolla

TIEDOTE 1.12.2014

Pohjoismaiden joulukauppa on täydessä vauhdissa. Pohjoismaiset kuluttajat ovat tähän mennessä ostaneet joululahjoja lähes 1,4 miljardilla eurolla. Verkkokaupan osuus koko joulukaupasta on kasvanut tasaisesti viime vuosina, ja kehitys näyttää jatkuvan. Pohjoismaissa joululahjoja on ostettu tänä vuonna verkosta jo noin 500 miljoonalla eurolla.

25. marraskuuta mennessä neljä kymmenestä pohjoismaalaisesta oli jo ostanut joululahjoja. Joulukaupan vilkkaudessa on kuitenkin eroja maiden välillä. Norjalaisista yli puolet on jo ostanut joululahjoja, kun taas tanskalaisista vasta 36 prosenttia on aloittanut joululahjaostosten tekemisen.

Myös internetissä joulukauppa on käynnistynyt vauhdikkaasti. 18 prosenttia pohjoismaisista kuluttajista on jo ostanut joululahjoja verkosta tänä vuonna. Norjassa jouluostoksia on tehnyt internetissä 24 prosenttia, Ruotsissa 18 prosenttia, Suomessa 17 prosenttia ja Tanskassa 15 prosenttia kuluttajista.

– Joulukaupan alkamisajankohdassa on pieniä eroja Pohjoismaiden välillä. Joulukauppa käynnistyi kuitenkin kaikissa Pohjoismaissa toden teolla marraskuun viimeisenä viikonloppuna. Kauppa kävi myös internetissä, jossa monet liikkeet tarjosivat tuotteita alennettuun hintaan, sanoo PostNordilla verkkokaupasta ja kansainvälisistä postipalveluista vastaava Jouni Lamberg.
Vaatteet, kirjat, lelut ja viihde-elektroniikka ovat joululahjoja, joita useimmat pohjoismaiset kuluttajat ovat tähän mennessä ostaneet verkosta tänä vuonna.

– Kun jouluaattoon on kolme viikkoa, on tämä monille vuoden kiireisintä aikaa. Yhä useampi pohjoismainen kuluttaja on huomannut, miten mukavaa joululahjat on ostaa verkosta ja saada ne toimitettuna noutopisteeseen tai suoraan omaan postilaatikkoon, Jouni Lamberg toteaa.
Internetissä käytävä joulukauppa näyttää tänä vuonna rikkovan kaikki aiemmat ennätykset. Tutkimuksesta selviää, että pohjoismaalaiset ostavat tänä vuonna joululahjoja verkosta yhteensä 16,2 miljardilla Ruotsin kruunulla (lähes 1,8 miljardilla eurolla).

Tietoa tutkimuksesta

Mittaus tehtiin 21.–25. marraskuuta 2014 kussakin Pohjoismaassa koko maan laajuisesti valitulle 18–79-vuotiaiden väestöotokselle. Tutkimus toteutettiin TNS SIFO:n verkkopaneelin avulla.

Ruotsissa tutkimukseen osallistui 2 007, Tanskassa 2 077, Norjassa 2 064 ja Suomessa 2 052 vastaajaa.

Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä:

Jouni Lamberg, VP, Mail & eCommerce

PostNord Oy