Pohjoismaalaiset ostavat verkosta yli 15 miljardilla eurolla

Tiedote 13.5.2015

PostNordin uuden raportin* mukaan pohjoismaalaiset tekivät vuonna 2014 verkko-ostoksia 15,4 miljardilla eurolla. Tutkimuksen mukaan yli 12 miljoonaa pohjoismaalaista osti viime vuonna tuotteita verkkokaupasta, ja verkkokauppa jatkaa kasvuaan kaikissa Pohjoismaissa. Maiden välillä on selviä yhtäläisyyksiä, mutta erojakin löytyy.

Tanskalaiset ovat pohjoismaalaisista ahkerimpia verkko-ostajia, kun taas norjalaiset käyttävät siihen eniten rahaa. Henkilöä kohden eniten tuotteita verkosta vuodessa ostavat norjalaiset kuluttajat. Vuonna 2014 he käyttivät ostoksiin keskimäärin 1 050 euroa. Heidän jälkeensä tulevat ruotsalaiset (noin 830 EUR), tanskalaiset (noin 770 EUR) ja suomalaiset (noin 590 EUR) kuluttajat. Me suomalaiset ostamme verkosta harvemmin emmekä ole niin tarkkoja toimitusajoista. Ruotsalaiset sen sijaan odottavat nopeita toimituksia. Kaikille maille on yhteistä se, että helppous on tärkein yksittäinen tekijä, jonka vuoksi ostoksia tehdään verkossa.

– Verkkokauppa jatkaa Pohjoismaissa kasvuaan, ja sitä pitää yllä verkosta ostamisen helppous. On aivan selvää, että Pohjoismaat on nouseva verkkokaupan markkina-alue, PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Jouni Lamberg toteaa.

Kaikissa Pohjoismaissa vaatteet ja kengät ovat eniten ostettujen tuotteiden listalla ykkössijalla. Niiden jälkeen tulee viihde-elektroniikka Tanskassa, Suomessa ja Norjassa. Ruotsissa toisella sijalla ovat kirjat. Muita suosittuja tuoteryhmiä ovat kosmetiikka, ihon- ja hiustenhoitotuotteet sekä urheilu- ja vapaa-ajantuotteet.

Pohjoismaalaiset ostavat mielellään tavaraa maansa rajojen ulkopuolelta. Henkilöä kohden norjalaiset ostivat tuotteita ulkomailta runsaalla 340 eurolla, kun vastaava luku suomalaisilla kuluttajilla oli 240, tanskalaisilla 180 ja ruotsalaisilla 170 euroa. Eniten ostetaan Isosta-Britanniasta, sen jälkeen Saksasta ja Yhdysvalloista, ja nyt myös Kiina lähestyy samaa tasoa. Ruotsi on Pohjoismaista se, josta ostetaan eniten tuotteita verkon kautta, ja Tanska on toisena.
Älypuhelimella ostaminen yleistyy ja useampi kuin joka kymmenes pohjoismaalainen osti jotain verkkokaupasta älypuhelimellaan vuoden 2014 viimeisen vuosineljänneksen aikana. Ruotsissa yksi viidestä on käyttänyt älypuhelinta ostamiseen. Pohjoismaista vähiten älypuhelinta käytetään ostosten tekemiseen Tanskassa, mikä voi johtua siitä, ettei Tanskassa ole kovin monta todella suurta verkkokauppayritystä ja siten kovin paljon mobiiliostamiseen soveltuvia sivustojakaan.

– Verkkokauppiaiden olisikin panostettava siihen, että niiden sivustoja voisi käyttää älypuhelimella ja tabletilla varsinkin nyt, kun Google valikoi hakemiaan sivustoja sillä perusteella, Jouni Lamberg toteaa.

Yleensä pohjoismaalaiset vaativat verkkokaupasta ostaessaan nopeita toimituksia. Kipuraja on neljä vuorokautta, mutta entistä useammat haluavat ostoksensa kotiin 1–2 työpäivän kuluessa.
Toimitustavoista mieluisin on oma postilaatikko ja toiseksi mieluisin on noutopisteestä noutaminen. Tässä on kuitenkin vaihtelua, ja tanskalaiset erottuvat muista siinä, että entistä useammat haluavat tuotteensa päiväsaikaan.

– Perinteisesti verkkokauppiaat ovat päättäneet kuljetusehdoista, mutta nyt on nähtävissä muutos siihen suuntaan, että ehdoista päättävät entistä useammin asiakkaat. Olemme huomanneet, että asiakas ohjaa ostotilannetta ja on aiempaa enemmän yhteydessä tavarantoimittajiin esimerkiksi sähköpostitse ja puhelimitse, Jouni Lamberg toteaa lopuksi.

* PostNordin raportti ”Verkkokauppa Pohjoismaissa vuonna 2015” perustuu verkossa tehtyihin haastatteluihin, jotka TNS SIFO toteutti vuoden 2014 jokaisena vuosineljänneksenä. Haastatteluun valittiin kutakin maata edustava joukko 18–79-vuotiaita yksityishenkilöitä Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Suomesta.

Otteita raportista

Kuluttajat (18–79-vuotiaat) arvioivat ostaneensa vuonna 2014 internetin kautta tuotteita seuraavalla summalla:

Pohjoismaat: 15 430 000 euroa
Ruotsi: 5 930 000euroa
Tanska: 3 220 000 euroa
Norja: 3 880 000 euroa
Suomi: 2 400 000 euroa

Kuluttajat (18–79-vuotiaat) ostivat henkilöä kohden vuonna 2014 internetin kautta tuotteita seuraavalla summalla:

Pohjoismaat: 810 euroa
Ruotsi: 830 euroa
Tanska: 770 euroa
Norja: 1050 euroa
Suomi: 590 euroa

Kuluttajat (18–79-vuotiaat) ostivat vuonna 2014 tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista tällä summalla:

Pohjoismaat: 4 220 000 euroa
Ruotsi: 1 240 000 euroa
Tanska: 770 000 euroa
Norja: 1 250 000 euroa
Suomi: 960 000 euroa

Kuluttajat (18–79-vuotiaat) ostivat henkilöä kohden vuonna 2014 tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista seuraavalla summalla:

Pohjoismaat: 220 euroa
Ruotsi: 170 euroa
Tanska: 180 euroa
Norja: 340 euroa
Suomi: 240 euroa

Niiden verkkokauppa-asiakkaiden osuus, jotka ostivat jotain ulkomailta jokaisen vuosineljänneksen aikana (keskiarvo)

Pohjoismaat: 42 %
Ruotsi: 33 %
Tanska: 38 %
Norja: 57 %
Suomi: 49 %

Pohjoismaiset kuluttajat ostivat tuotteita verkkokaupan tuotteita seuraavista maista (ulkomailta tuotteita ostaneiden kuluttajien osuus):

Pohjoismaat: 1. Iso-Britannia (41 %), 2. USA (27 %), 3. Saksa (24 %), 4. Kiina (21 %), 4.
Ruotsi: 1. Iso-Britannia (42 %), 2. USA (29 %), 3. Saksa (25 %), 4. Kiina (22 %), 4.
Tanska: 1. Iso-Britannia (50 %), 2. Saksa 29 %, USA (16 %), 4. Ruotsi (16 %)
Norja: 1. Iso-Britannia (41 %), 2. USA (41 %), 3. Kiina (27 %), 4. Ruotsi (17 %)
Suomi: 1. Iso-Britannia (33 %), 2. Saksa (29 %), 3. Ruotsi (20 %), 4. USA (19 %), 3.

Lisätietoja raportista:

Jouni Lamberg
Vice President, eCommerce, Mail, Marketing & Communications
PostNord Oy
jouni.lamberg@postnord.com

Lataa raportti

Tilaa painettu raportti

Muutettaessa eri pohjoismaiden valuuttoja euroiksi lukuja on pyöristetty lähimpään kymmeneen tai kymmeneentuhanteen euroon.