Pohjoismainen verkkokauppa voimakkaassa kasvussa

TIEDOTE 11.11.2014

Pohjoismaiset kuluttajat arvioivat tehneensä verkko-ostoksia vuoden kolmannen neljänneksen aikana yhteensä 34,5 miljardilla Ruotsin kruunulla (noin 3,8 miljardilla eurolla). Verkkokaupan myönteinen kehitys on nähtävissä myös PostNordin kautta toimitettujen verkkokaupasta tilattujen B2C-pakettien määrässä, joka kasvoi 18 prosenttia kolmannen vuosineljänneksen aikana. Joulukaupan sesonki on nyt aivan nurkan takana, ja pohjoismaiset kuluttajat arvioivat ostavansa joululahjoja verkosta yhteensä reilulla 11 miljardilla Ruotsin kruunulla (noin 1,2 miljardilla eurolla).

Seitsemän kymmenestä pohjoismaisesta kuluttajasta teki verkko-ostoksia tämän vuoden kolmannen neljänneksen aikana. Eniten verkkokauppa-asiakkaita on Norjassa (72 %) ja vähiten Suomessa (62 %).

Norjassa ei ole ainoastaan määrällisesti eniten verkkokauppa-asiakkaita, vaan norjalaiset myös käyttävät eniten rahaa verkko-ostoksiinsa. Pohjoismaiset verkkokauppa-asiakkaat arvioivat ostaneensa tuotteita verkosta kuluneen vuosineljänneksen aikana yhteensä 34,5 miljardilla Ruotsin kruunulla (noin 3,8 miljardilla eurolla). Norjalaiset verkkokauppa-asiakkaat kuluttivat vuosineljänneksen aikana verkko-ostoksiin keskimäärin 3 565 Ruotsin kruunua (noin 395 euroa). Vastaava luku Suomessa oli 2 285 Ruotsin kruunua (noin 250 euroa). Tanskalaiset verkkokauppa-asiakkaat tekivät vuosineljänneksen aikana verkko-ostoksia keskimäärin 2 653 Ruotsin kruunulla (noin 295 eurolla) ja ruotsalaiset 2 864 Ruotsin kruunulla (noin 320 eurolla).

– Pohjoismaat muodostavat kehittyneen markkina-alueen verkkokaupan alalla. Aktiivisimpia ovat norjalaiset verkkokauppa-asiakkaat, jotka paitsi ostavat verkosta muita pohjoismaalaisia useammin, myös käyttävät muita enemmän rahaa ostoksiinsa. Suomessa verkkokauppa ei ole vielä kehittynyt yhtä voimakkaasti, mutta kehitys on silti myönteistä, sanoo PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Arne Andersson.

Pohjoismaisista kuluttajista 33 prosenttia arvioi ostavansa tänä vuonna joululahjoja internetistä yhteensä 11 miljardilla Ruotsin kruunulla (noin 1,2 miljardilla eurolla). Tämä on kuitenkin varovainen arvio, sillä kuluttajista 31 prosenttia ei vielä tiedä, tulevatko he ostamaan joululahjoja verkosta. Joulun verkkokauppa on vilkkaimmillaan Pohjoismaissa marraskuun viimeisellä viikolla. Suurin syy, minkä vuoksi pohjoismaiset kuluttajat päättävät ostaa joululahjansa internetistä, on verkko-ostamisen helppous ja mukavuus. Myös edullisempi hinta ratkaisee.

– Pohjoismaiden välillä on huomattavissa mielenkiintoinen ero. Ruotsalaiset verkkokauppa-asiakkaat ilmoittavat ostavansa verkosta välttääkseen jouluruuhkat ja tungoksen. Se ei kuitenkaan ole yhtä yleinen syy muissa Pohjoismaissa. Suomessa merkittävä syy verkko-ostoksiin on esimerkiksi se, ettei haluttuja joululahjoja ole saatavilla kuluttajan asuinpaikkakunnalla, Arne Andersson toteaa.

Yhteenveto: Verkkokauppa Pohjoismaissa – vuoden 2014 kolmas neljännes
Pohjoismaisten kuluttajien verkko-ostoksiin käyttämä summa kasvoi vuoden 2014 kolmannen neljänneksen aikana 34,5 miljardiin Ruotsin kruunuun (noin 3,8 miljardiin euroon). ​
Tästä summasta käytettiin kuluttajien arvion mukaan noin 9,4 miljardia Ruotsin kruunua (noin miljardi euroa) ulkomaisista verkkokaupoista tehtyihin ostoksiin.​
Pohjoismaisista verkkokauppa-asiakkaista 43 prosenttia ilmoitti ostaneensa tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista kuluneen vuosineljänneksen aikana. ​
Pohjoismaiset kuluttajat tekevät ulkomaisia verkko-ostoksia mieluiten Isosta-Britanniasta, Yhdysvalloista, Kiinasta ja Saksasta.​
Vaatteet/kengät, kirjat/mediatuotteet, viihde-elektroniikka sekä kosmetiikka ja ihon- ja hiustenhoitotuotteet ovat ne neljä tuoteryhmää, joiden tuotteita pohjoismaiset verkkokauppa-asiakkaat ostivat useimmin verkosta kolmannen vuosineljänneksen aikana.​
Pohjoismaiset kuluttajat arvioivat ostavansa joululahjoja tänä vuonna lähes 60 miljardilla Ruotsin kruunulla (noin 6,5 miljardilla eurolla).​
Pohjoismaisista kuluttajista 33 prosenttia arvioi ostavansa joululahjoja internetistä yhteensä 11 miljardilla Ruotsin kruunulla (noin 1,2 miljardilla eurolla).​
Internetissä käytävä joulukauppa on huipussaan marraskuun lopussa.​
Suurin syy, minkä vuoksi pohjoismaiset kuluttajat päättävät ostaa joululahjansa internetistä, on verkko-ostamisen helppous ja mukavuus. ​

Verkkokauppa Pohjoismaissa vuoden 2014 kolmannella neljänneksellä

PostNord on seurannut verkkokaupan pohjoismaista kehitystä neljännesvuosittain vuoden 2014 ensimmäisestä neljänneksestä lähtien. Tutkimus perustuu kuluttajien arvioon siitä, miten paljon he tekevät verkko-ostoksia. Verkkokauppa Pohjoismaissa -raportti julkaistaan neljännesvuosittain, ja sen tiedot perustuvat noin 4 000 vastaajalle Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa tehtyyn kuluttajatutkimukseen. Viimeisin kuluttajatutkimus tehtiin lokakuussa 2014.

Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä:

PostNord Medierelationer -tiedotusosasto,
puh. +46 10 436 1010, sähköposti press@postnord.com.
Lisätietoja Suomessa antaa verkkokaupan asiantuntija Jouni Lamberg, puh. 040 050 3358.

Verkkokauppa-Pohjoismaissa-Q3.pdf