Pohjoismaiset kuluttajat tekivät verkko-ostoksia runsaalla 17 miljardilla eurolla vuonna 2015

Tiedote 10.3.2016

Pohjoismaiset kuluttajat ostivat verkkokauppojen tuotteita 17,1 miljardin euron arvosta vuoden 2015 aikana. Verkko-ostokset ulkomaisilta sivustoilta nousivat neljään miljardiin euroon vuoden aikana.

Verkkokauppa Pohjoismaissa 2016 -raportti kertoo, että pohjoismaalaisista 40 prosenttia osti viime vuonna tuotteita ulkomaisilta sivustoilta. Ulkomailta verkko-ostoksia tehneiden osuus on suurin Norjassa (50 %) ja toiseksi suurin Suomessa (49 %).

Vuonna 2015 puolet kaikista suomalaisista ostivat tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista yhteenlaskettuna lähes yhdellä miljardilla eurolla. Yleisimmin tuotteita ostettiin Saksasta (31 %), Isosta-Britanniasta (27 %) ja Kiinasta (20 %), mutta myös Ruotsi (19 %) ja Yhdysvallat (15 %) ovat yleisiä verkkokauppamaita.

– Suomalaiset kuluttajat etsivät verkkokaupoista halvempia hintoja ja laajempaa valikoimaa. Tämän vuoksi ulkomaille suuntautuvat verkko-ostokset ovat Suomessa yleisiä, kertoo Jouni Lamberg, PostNord Suomen Sales, Marketing & eCommerce -johtaja.

Norjalaiset kuluttajat tekevät verkko-ostoksia ulkomaisilla sivustoilla samassa laajuudessa: osuus on 50 prosenttia. Muissa Pohjoismaissa kuluttajat ostavat vähemmän ulkomailta. Tanskassa osuus oli 36 prosenttia ja Ruotsissa 32 prosenttia.

Pohjoismaisten verkkokaupan kuluttajien välillä on paljon yhtäläisyyksiä, mutta on myös kansallisia eroja. Suomalaiset kuluttajat ovat toimitusaikojen suhteen kärsivällisimpiä ja haluavat mieluiten noutaa lähetyksensä pakettipisteestä. Tanskalaiset esimerkiksi asettavat korkeita vaatimuksia nopeille toimitusajoille ja arvostavat mahdollisuutta saada lähetys työpaikalle, pakettilokeroon tai päiväsaikaan kotiin. Ruotsalaiset ja norjalaiset haluavat mieluiten saada paketin omaan postilaatikkoon tai noutaa sen pakettipisteestä.

– Toimivien ja joustavien toimitusten ansiosta verkkokaupoista halutaan ostaa yhä useammin. Vastaanottajat haluavat tietää, miten ja milloin tuotteet toimitetaan. Lisäksi on yhä yleisempää, että vastaanottaja haluaa jopa mahdollisuuden vaihtaa toimitusosoitetta ja -aikaa tilauksen jälkeen. Yksilöllisesti mukautetut toimitukset ovat yhä tärkeämpi kilpailuetu, toteaa Lamberg.

Kuluttajien tavat tehdä verkko-ostoksia eroavat myös Pohjoismaiden kesken. Suomessa mobiililaitteilla tehtyjen verkko-ostosten osuus on olennaisesti pienempi (tabletit 15 % ja älypuhelimet 12 %) kuin muissa Pohjoismaissa. Tanskassa ja Norjassa neljäsosa kuluttajista tekee ostoksia tabletilla. Ruotsissa yksi viidestä kuluttajasta tekee ostoksia älypuhelimella.

Tietoa tutkimuksesta

Raportti perustuu verkossa tehtyihin haastatteluihin, jotka TNS Sifo toteutti vuoden 2015 jokaisena vuosineljänneksenä. Verkkohaastatteluun valittiin kutakin maata edustava joukko 18–79-vuotiaita yksityishenkilöitä Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Suomesta.

Koko raportti on ladattavissa 16.3. täältä.

Lisätietoja raportista:

Jouni Lamberg