Suomalaiset ostaneet joululahjoja jo 193 miljoonalla eurolla

TIEDOTE 28.11.2014

Suomalaisten tähän mennessä ostamista joululahjoista 35 prosenttia on hankittu verkkokaupoista. PostNordin uudesta selvityksestä käy ilmi, että suomalaiset olivat ostaneet joululahjoja 25. marraskuuta mennessä jo 193 miljoonalla eurolla.

Entistä suurempi osa suomalaisten joululahjaostoksista tehdään verkossa. Jo nyt marraskuun loppuun mennessä 17 prosenttia kuluttajista on ostanut joululahjoja verkosta keskimäärin 110 eurolla. Toisin sanoen suomalaiset ovat tehneet joululahjaostoksia verkossa tänä vuonna reilulla 67 miljoonalla eurolla.

– Yhä useammat kuluttajat ostavat joululahjansa hyvissä ajoin ja kaikessa rauhassa kotona tietokoneen ääressä. Toimittamiemme verkkokauppatilausten määrä on jo nyt ennätyssuuri, ja vuoden kiireisin aika on vasta alkamassa, sanoo PostNordilla verkkokaupasta ja kansainvälisistä postipalveluista vastaava Jouni Lamberg.

Tulevana viikonloppuna joulukaupan odotetaan kiihtyvän entisestään etenkin verkossa. Monet kaupat tarjoavat tuolloin tuotteitaan rajoitetun ajan reiluin alennushinnoin. Mallia on otettu Yhdysvalloista, missä Black Friday ja Cyber Monday toimivat joulukaupan lähtölaukauksena.
– Aikaisempina vuosina monet suomalaiset ovat ostaneet joululahjoja ulkomaisilta sivustoilta Black Friday- ja Cyber Monday -kampanjoiden aikaan. Tänä vuonna vaikuttaa siltä, että kuluttajat voivat lähipäivinä tehdä yhtä hyviä löytöjä myös suomalaisista myymälöistä ja etenkin verkkokaupoista, Jouni Lamberg sanoo.

Verkossa vauhdikkaasti alkanut joulukauppa näyttää jatkuvan positiivisena aina jouluun saakka. Selvityksen mukaan suomalaisten kuluttajien ennakoidaan ostavan tänä vuonna joululahjoja verkosta reilulla 220 miljoonalla eurolla.

Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä:

Jouni Lamberg
Director, Mail & eCommerce