Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Suomalaiset ostaneet joululahjoja jo 220 miljoonalla eurolla

Joulukauppa on käynnistynyt vilkkaana. Ennen Black Fridayta suomalaiset ovat ostaneet joululahjoja jo 220 miljoonalla eurolla.

Lehdistötiedote 25.11.2016

Joulukauppa on käynnistynyt vilkkaana. Ennen Black Fridayta suomalaiset ovat ostaneet joululahjoja jo 220 miljoonalla eurolla, ja yhteensä pohjoismaiset kuluttajat ovat ehtineet ostaa joululahjoja tähän mennessä 1 miljardilla eurolla. Myös joulun verkkokauppa on saanut vauhdikkaan alun, ja sen odotetaan haukkaavan entistä suuremman osan koko joulukaupasta. Tähän mennessä suomalaiset ovat ostaneet joululahjoja verkosta yhteensä 110 miljoonalla eurolla. Tämä käy ilmi PostNordin vuotuisesta kuluttajatutkimuksesta.

21. marraskuuta mennessä joka kolmas pohjoismaalainen oli jo ostanut joululahjoja. Joulukaupan vilkkaudessa on kuitenkin hienoisia eroja maiden välillä. Esimerkiksi norjalaisista lähes puolet on jo ostanut joululahjoja, kun taas tanskalaisista vasta noin joka viides on aloittanut joululahjaostosten tekemisen.

Ostoksia tehdään ahkerasti myös verkossa: 16 prosenttia pohjoismaisista kuluttajista on jo ostanut joululahjoja verkosta tänä vuonna yhteensä 420 miljoonalla eurolla. Norjalaiset ovat olleet aikaisimmin liikkeellä, ja Norjassa 21 prosenttia kuluttajista on jo ehtinyt ostaa joululahjoja verkosta. Suomessa vastaava luku on 18, Ruotsissa 15 ja Tanskassa 13 prosenttia.

Tulevana viikonloppuna joulukauppa kiihtyy entisestään etenkin verkossa Black Fridayn ja Cyber Mondayn myötä. Kyseiset päivät merkitsevät joulukaupan virallista alkua, ja monet myymälät tarjoavat silloin huomattavia alennuksia.

Joulun verkkokaupan odotetaan kasvavan tänä vuonna suuremmaksi kuin koskaan. Tutkimuksen mukaan pohjoismaiset kuluttajat ostavat tänä vuonna joululahjoja verkosta yhteensä 2 miljardilla eurolla.

– Verkkokaupan merkitys koko joulukaupalle kasvaa entisestään. Monen mielestä on mukavaa tehdä ostoksia kotona kaikessa rauhassa kaukana myymälöiden jouluruuhkista. Suurena etuna pidetään myös sitä, että jouluostokset toimitetaan suoraan kotiin postilaatikkoon tai ovelle tai pakettipisteeseen. Nyt on kiinnostavaa nähdä, kuinka suuri vaikutus Black Fridaylla ja Cyber Mondaylla on tämän vuoden pohjoismaiseen joulukauppaan. Nämä kaksi suurta kauppapäivää ovat lyöneet itsensä nopeasti läpi kaikilla pohjoismaisilla markkinoilla, sanoo PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Jouni Lamberg.

Vaatteet, kirjat ja viihde-elektroniikka ovat joululahjoja, joita useimmat pohjoismaiset kuluttajat ovat tähän mennessä ostaneet verkosta tänä vuonna.

Tietoa tutkimuksesta

Kuluttajatutkimus tehtiin 16.–21. marraskuuta 2016 kussakin Pohjoismaassa koko maan laajuisesti valitulle 18–79-vuotiaiden väestöotokselle. Tutkimus toteutettiin TNS SIFO:n verkkopaneelin avulla.

Ruotsissa tutkimukseen osallistui 2 000, Tanskassa 2 191, Norjassa 1 999 ja Suomessa 2 101 henkilöä.


Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä:
Jouni Lamberg, markkinointi- ja viestintäjohtaja, PostNord Oy
+358 (0)400 503 358
jouni.lamberg@postnord.com

Verkkokauppa Pohjoismaissa 2016 joulukauppa