Uusi tutkimus: Verkkokauppa Euroopassa kasvoi 9 miljardilla eurolla

Tiedote 3.11.2016

Eurooppalaiset tekevät yhä enemmän ostoksia verkossa. Viime vuonna 253 miljoonaa eurooppalaista teki verkko-ostoksia yhteensä 189 miljardilla eurolla, mikä on 9 miljardia euroa enemmän kuin edellisenä vuonna. Ulkomailta verkko-ostoksia teki 176 miljoonaa kuluttajaa. Määrä on kasvanut 17 miljoonaa edelliseen vuoteen verrattuna. Tiedot ovat peräisin PostNordin vuosittaisesta raportista, jossa kartoitetaan eurooppalaisten ostokäyttäytymistä ja ostotottumuksia verkossa*.

Erot Euroopassa

Kuluttajien toiveet tilausten toimitustavasta vaihtelevat selvästi eri puolilla Eurooppaa. Monissa Euroopan maissa toimitukset halutaan suoraan kotiovelle, mutta Saksassa, Pohjoismaissa ja Ranskassa suositaan toimitusta postilaatikkoon. Useimmissa Euroopan maissa toimituksia ei juurikaan tehdä noutopisteeseen, mutta Pohjoismaissa ja Ranskassa se on toiseksi suosituin toimitustapa.
Useimmilla markkinoilla kuluttajat ovat alkaneet odottaa, että toimitukset tehdään nopeasti – noin 1–2 päivässä. Alankomaalaiset ovat kärsimättömimpiä: Alankomaissa lähes neljä kymmenestä kuluttajasta odottaa, että tilaus toimitetaan korkeintaan kahdessa päivässä. Pohjoismaalaiset ovat kärsivällisimpiä. He ovat valmiita odottamaan jopa yli kuusi päivää, joskin valtaosa odottaa toimitusta 3–5 päivässä, kuten muillakin markkinoilla.

Yhä enemmän verkko-ostoksia ulkomailta

Ulkomailta verkko-ostoksia tehneiden kuluttajien määrä kasvaa tasaisesti kaikilla markkinoilla. Eniten ulkomaisia verkko-ostoksia tehdään Pohjoismaissa. Seuraavaksi eniten ulkomaisia verkko-ostoksia tekevät britit ja belgialaiset. Suurin kasvu edeltävään vuoteen verrattuna tapahtui Puolassa, jossa ostokset kasvoivat kaiken kaikkiaan 12 prosenttiyksikköä. Iso-Britannia ja Saksa ovat suosituimpia verkko-ostosmaita. Euroopan ulkopuolella eniten kasvua on tapahtunut Kiinassa.

"Käytännössä kaikilla markkinoilla kuluttajat tekevät ostoksia ulkomailta alhaisempien hintojen takia. Muita syitä ulkomaisiin ostoksiin ovat esimerkiksi suurempi valikoima tai mahdollisuus löytää tuotteita, joita ei ole saatavilla omassa maassa", sanoo PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Jouni Lamberg.

Paikallisesti mukautetut maksujärjestelmät ovat tärkeitä

Se, miten kuluttajat haluavat maksaa verkko-ostoksistaan, vaihtelee maittain. Paikallisesti mukautetut maksujärjestelmät ovatkin avainasemassa, jos verkkokaupassa aikoo menestyä.

Italialaiset ja espanjalaiset suosivat PayPal-maksupalvelua tai vastaavia palveluja, jotka ovat myös suosittuja brittien ja ranskalaisten keskuudessa. Britit ja ranskalaiset suosivat kuitenkin ennen kaikkea luotto- tai pankkikorttimaksuja. Saksassa ja Pohjoismaissa suosittuna vaihtoehtona on lasku, kun taas Puolassa, Espanjassa ja Italiassa kuluttajat haluavat maksaa ostoksensa käteisellä toimituksen yhteydessä.

* PostNord on tutkinut verkkokauppamarkkinoita Euroopassa vuodesta 2014 alkaen. Tulokset julkaistaan raportissa "Verkkokauppa Euroopassa". Raportti perustuu yli 12 000 kuluttajan haastatteluun. Osallistujiksi on valittu jokaisesta maasta edustava otos 15–79-vuotiaita yksityishenkilöiltä. Haastattelut järjestettiin keväällä 2016 Alankomaissa, Belgiassa, Espanjassa, Italiassa, Norjassa, Puolassa, Ranskassa, Ruotsissa, Saksassa, Suomessa, Tanskassa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Kyselytutkimuksen suoritti tutkimusyritys Nepa. Vastaajien määrä vaihtelee hieman eri maissa. Useimmissa maissa tutkimukseen osallistui noin 1 200 vastaajaa. Poikkeuksena ovat Pohjoismaat, jotka on katsottu raportissa yhdeksi yhtenäiseksi alueeksi. Pohjoismaissa kyselytutkimukseen osallistui jokaisesta maasta noin 600 vastaajaa.

Lue ja lataa koko raportti täältä (2,51 Mt).