Kuluttajat vaikuttavat logistiikkaan yhä enemmän

Verkkokauppa Pohjoismaissa tutkimus

Tiedote 8.9.2016

Kuluttajat vaikuttavat logistiikkaan yhä enemmän

Verkkokauppa jatkaa kasvuaan Pohjoismaissa, ja vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla pohjoismaalaiset kuluttajat tekivät verkko-ostoksia yhteensä 10,6 miljardilla eurolla. Selkeä suuntaus on, että kuluttajilla on yhä enemmän vaikutusvaltaa osto- ja toimitusprosessiin ja että ennen kaikkea nuorten sukupolvi vaikuttaa kehitykseen tekemällä eniten verkko-ostoksia sekä asettamalla uusia vaatimuksia verkkokauppayrityksiä ja logistiikkatoimijoita kohtaan. Tämä käy ilmi PostNordin uudesta raportista*.

Asiakastyytyväisyys on erittäin korkealla kaikissa Pohjoismaissa, ja yli yhdeksän kymmenestä kuluttajasta on tyytyväisiä viimeisimpään verkko-ostokseensa. Norjassa ja Suomessa asiakkaat ovat tyytyväisiä kaikissa ikäryhmissä, kun taas Tanskassa ja Ruotsissa nuoret kuluttajat suhtautuvat toimituksiin kriittisemmin. Nuoret tekevät verkko-ostoksia useammin, ja heillä on selkeät odotukset toimitusaikaa ja -tapaa sekä prosessin aikana tarjottavaa tietoa ja palvelua kohtaan.

– Ne yritykset, jotka onnistuvat parhaiten vastaamaan kuluttajien toiveisiin sujuvasta, läpinäkyvästä ja saumattomasta osto- ja toimitusprosessista, tulevat menestymään pohjoismaisilla verkkokauppamarkkinoilla tulevaisuudessa, sanoo PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Jouni Lamberg.

Pohjoismaalaisten kuluttajien keskuudessa on yleisintä noutaa verkosta tilatut tuotteet noutopisteestä. Keskimäärin neljä kymmenestä tilauksesta toimitetaan noutopisteeseen, mutta maiden välillä on selkeitä eroja. Ruotsissa on lähes kolme kertaa yleisempää noutaa tuotteet noutopisteestä kuin Suomessa, missä 15 prosenttia toimituksista kulkee pakettiautomaatin kautta. Tanskassa kotiinkuljetukset ovat suositumpia kuin muualla Pohjoismaissa, sillä kotiinkuljetuksilla on maassa pitkät perinteet, minkä lisäksi tanskalaisilla on mahdollisuus saada tuotteet toimitettua kotiovelle ilman lähetyksen kuittaamista.

Kuluttajien keskuudessa kysytyin toimitusvaihtoehto on toimitus postilaatikkoon, ja erityisen suosittu toimitustapa se on Norjassa ja Suomessa. Ruotsissa noutopisteet ovat suosituimpia, kun taas Tanskassa kotiinkuljetuksia arvostetaan enemmän kuin muissa Pohjoismaissa.

Neljä kymmenestä pohjoismaalaisesta verkkokauppa-asiakkaasta haluaa voida valita, mihin noutopisteeseen heidän tilauksensa toimitetaan, mutta mahdollisuudet siihen vaihtelevat. Esimerkiksi kuusi kymmenestä tanskalaisesta verkkokauppa-asiakkaasta sai valita noutopisteen viimeisimmän verkko-ostoksensa yhteydessä, kun taas Ruotsissa vastaava mahdollisuus oli vain noin kolmasosalla. Mikäli kuluttajille tarjotaan heikosti mahdollisuuksia valita, he siirtyvät helposti asioimaan toiseen verkkokauppaan tai perinteiseen myymälään.

– Kuluttajat haluavat yhä enemmän itse valita, miten, missä ja milloin he tekevät ostoksensa ja vastaanottavat tilauksensa. Siksi sekä verkkokauppayrityksille että logistiikkatoimijoille on ratkaisevan tärkeää pystyä tarjoamaan paikallisia ja kullekin markkina-alueelle sopeutettuja ratkaisuja, jotka pohjautuvat asiakkaiden tarpeisiin, Jouni Lamberg sanoo.

Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä:
Jouni Lamberg
Vice President, eCommerce, Marketing & Communications
puh. 040 0503 358, jouni.lamberg@postnord.com

*) Verkkokauppa Pohjoismaissa – puolivuotisraportti (1,5 Mt)