Zalando testaa tilattavia palautuksia Tukholmassa

Zalando käynnistää Ruotsissa Instant Returns -pilottihankkeen, jonka avulla asiakkaat voivat palauttaa ostoksia toimitusta seuraavan tunnin aikana tai sopia noudon haluamanaan ajankohtana.

Instant Returnsin avulla Zalando tarjoaa ainutlaatuista asiakaspalvelua hyödyntämällä sähköisen kaupankäynnin mahdollisuuksia. Ruotsissa pilottihankkeen kumppanina toimii PostNord.

“Parannamme jatkuvasti asiakkaidemme ostoskokemusta. Fiksun toimitus- ja palautuspalvelun tarjoaminen on tärkeää nopearytmisessä ympäristössä. Pelkän pakettien toimittamisen lisäksi me huomioimme asiakkaiden tarpeet myös toimituksen jälkeen. Parhaan mahdollisen asiakaslupauksen takaamiseksi meidän on tehtävä verkko-ostoskokemuksesta mahdollisimman helppo, mukava ja saumaton”, sanoo Kenneth Melchior, Zalandon Pohjoismaiden-toiminnoista vastaava johtaja.

Pilottivaiheen aikana palvelu on saatavissa ilmaiseksi asiakkaille Tukholmassa arkisin klo 7–21. Asiakas aikatauluttaa palautuspyynnön itse verkkopalvelussa ja antaa osoitteen, päivän ja halutun aikavälin ja kun pyyntö on lähetetty, PostNord ilmoittaa valitun aikavälin automaattisesti lähinnä olevalle kuriirille.

"Mukavuudesta on tulossa yhä vahvemmin asiakaskokemuksen ydin, ja Zalando alan edelläkävijänä on ymmärtänyt täysin saumattoman palvelun tärkeyden. Toimituksen ja paketin palautuksen ehdot vaikuttavat ostajien käyttäytymiseen ja uskollisuuteen. PostNordin vuosittain tekemän verkkokaupankäyntiraportin mukaan vuonna 2016 yli 90 % ruotsalaisista uskoo selkeän ja helpon palautusprosessin olevan tärkeä tekijä verkkokaupan valinnassa”, kertoo PostNordin pääjohtaja Håkan Ericsson.

Palvelua testataan eri puolilla Eurooppaa; Saksassa, Hollannissa, Ranskassa, Isossa-Britanniassa ja nyt Ruotsissa Tukholman alueella.