Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointitarkoituksissa. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä. Lisätietoja sivustossa evästeistä

Kuntoiluvälineillä ulkomaille

Toiminnallinen harjoittelu kiinnostaa niin kuntosaleilla kuin kotona, mutta myös palautuminen ja kehonhuolto ovat pinnalla. Kuntoilutuotteiden iltajakeluvaihtoehto kiinnostaa Gymstickin verkkokaupan asiakkaita.

Moni asia on muuttunut siitä, kun suomalainen kuntoiluvälineyritys Gymstick perustettiin 14 vuotta sitten. Alussa yritys keskittyi liikuntapalvelujen tarjoamiseen yrityksille. Välinepuolen ovet avautuivat, kun yrityksen kehitysjohtaja Risto Kasurinen keksi Gymstick-jumppakepin.
Idea välineeseen tuli tietenkin kesken keppijumpan. Eräs jumppaaja oli kyllästynyt käyttämään keppiä ja siihen sidottuja kuminauhoja, niinpä hän huusi takarivistä: ”Olisiko mahdollista saada helppokäyttöisempää välinettä?” Kasurinen pohti asiaa, ja kehitystyön lopputuloksena syntyi Gymstick-jumppakeppi, joka on yksi suosituimmista tuotteista yrityksen ulkomaanmyynnissä.

– Myydyin tuotteemme on kuitenkin 2,5 metrin vastuskuminauha, jolla saa tehtyä todella monipuolisen treenin, kertoo Gymstickin myyntijohtaja Kari Vertio.

Toimiva logistiikka on isossa roolissa Gymstickillä, sillä yrityksellä on sekä kuluttaja- että jälleenmyyntiasiakkaita. Vertion mukaan on tärkeää, että toimitusta odottava asiakas pysyy koko ajan kärryillä tilauksen etenemisestä.

Ihmisiä liikuttava yritys kehittää aktiivisesti omia tuotteita, jotka kiinnostavat myös ulkomailla. Gymstickillä on tällä hetkellä noin 30 jälleenmyyjää Suomen rajojen ulkopuolella.

– Seuraamme alan trendejä, mutta suunnittelemme tuotteita myös tekemiemme huomioiden pohjalta. Esimerkiksi Chair Gym -tuolijumppari sai alkunsa, kun tajusimme, että senioreilta puuttui kuntoiluväline tehokkaaseen ja turvalliseen lihaskuntoharjoitteluun istuen, Vertio kertoo.

Suunnittelutyötä helpottaa se, että kaikilla yrityksen omistajilla on liikunta-alan koulutus.

– Testaamme tuotteita ja teemme niihin parannuksia, jotta tuotteet toimisivat entistä paremmin.

Maahantuontia ja verkkokauppaa

Jokaisessa maanosassa toimiva Gymstick ei ainoastaan kehitä omia kuntoilutuotteita, vaan se myös maahantuo tuotteita, tekee treenivideoita ja tarjoaa verkkokoulutuksia. Yritys pyörittää lisäksi treenikauppa.fi-verkkokauppaa, joka on ollut toiminnassa neljä vuotta. Viime vuonna verkkokauppa uudistettiin täysin, ja Suomen suurimmalla kuntoiluvälinevarastolla tehtiin tarvittavia muutoksia verkkokaupan kehittämiseksi. Myös verkkokaupan valikoimaa laajennettiin. Ei ole yllätys, että myös toiveet Gymstickin pitkäaikaisen yhteistyökumppanin PostNordin suuntaan liittyvät verkkokauppaan.

– Olisi hienoa, jos voisimme kehittää PostNordin kanssa erityisesti verkkokaupan jakelua niin, että tarjolla olisi esimerkiksi iltajakeluvaihtoehto, Vertio pohtii.

Toimiva logistiikka on isossa roolissa Gymstickillä, sillä yrityksellä on sekä kuluttaja- että jälleenmyyntiasiakkaita. Vertion mukaan on tärkeää, että toimitusta odottava asiakas pysyy koko ajan kärryillä tilauksen etenemisestä.

– On loistavaa, että PostNordilta saa ongelmatilanteissa aina kiinni jonkun, joka pystyy auttamaan. Erityisesti varastopäällikkömme arvostaa sitä, ettei hän joudu roikkumaan puhelinjonoissa, vaan saa heti apua.

Myös PostNordin asiakaspalvelu saa paljon kiitosta Gymstickiltä.

– PostNordin asiakaspalvelu on ylivoimaisesti paras muihin kuljetusyrityksiin verrattuna. Hyvät myyjät ovat meihin päin yhteydessä, he ovat joustavia ja kuuntelevat aina meidän tarpeitamme.

Toiminnallinen harjoittelu on ollut pinnalla jo kahdesta kolmeen vuotta.

– Kuntosaleilla on havaittavissa muutoksia: laitekanta väistyy, ja tilalle tulee telineitä, joissa voi tehdä toiminnallisia harjoitteita.

Suomalaisten innostus toiminnalliseen treeniin näkyy myös kotiin ostettavissa tuotteissa: esimerkiksi leuanvetotangot ja pienet trampoliinit ovat kysyttyjä.

Vertio iloitsee kuitenkin siitä, että myös palautuminen ja kehonhuolto kiinnostavat ihmisiä.

– Mielestäni on todella hienoa, että kehonhuolto on pinnalla, sillä on tärkeää muistaa huoltaa kehoa eikä vain rääkätä sitä.

Vertio ei halua ennustaa tulevaisuutta, mutta pitää kuntoilualan näkymiä myönteisinä.

– Ihmiset ovat edelleen hyvin kiinnostuneita liikunnasta ja hyvinvoinnista, joten uskon tämän trendin pysyvän.