Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

Me teemme kaiken, mitä Leif Johanson lupaa

Video

Meillä ei ole fyysisiä kohtaamisia asiakkaiden kanssa, joten on erityisen tärkeää, että pidämme lupauksemme, sanoo Leif Johanson, Ellos Groupin operatiivinen johtaja.

Leif kertoo

Ruotsin Viaredissa käy kuhina koko ajan. Täällä, Boråsin kupeessa on Elloksen keskusvarasto, josta lähetetään päivittäin kymmeniä tuhansia paketteja asiakkaille kaikkialle Pohjoismaihin. Jotta tämä toimisi, tekee Ellos yhteistyötä PostNordin kanssa.

"Meidän on toimitettava oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan. Jos sanomme, että tuote tulee seuraavana päivänä, niin sen on tultava. Jotta tämä toimisi, tarvitaan todella hyvä logistiikkakumppani. Onneksi meillä on sellainen."

Näin ratskaisimme Elloksen logistiikan

Ellos myy muotia ja kodinsisustuotteita etämyyntinä kaikkialla Pohjoismaissa, ja sujuvat toimitukset ovat ratkaisevia koko toiminnan kannalta. Kun myymälöitä ei ole, logistiikkakumppanin merkitys asiakaspalvelun kannalta on äärettömän suuri.

Ellokselle logistiikka on yrityksen menestyksen kannalta ratkaisevan tärkeää.

Viaredin keskusvarastosta lähetetään päivittäin tuhansia paketteja asiakkaille Pohjoismaihin. Ellos on yksi Pohjolan suurimmista muodin ja kodinsisustuksen verkkokaupoista, ja sen liikevaihto on noin 2,4 miljardia Ruotsin kruunua (noin 270 miljoonaa euroa).

– Logistiikka on tärkeä kokonaisuus, joka kattaa kaiken varastonhallinnasta jakeluun ja asiakkaiden kohtaamiseen toimitusten yhteydessä, sanoo Ellos Groupin operatiivinen johtaja Leif Johanson, joka vastaa yrityksen logistiikasta. Hänen mukaansa toimitus on onnistunut, kun kaikki menee oikein.

– Logistiikan täytyy mennä oikein kaikilla osa-alueilla. Meidän on toimitettava tilaus oikeaan paikkaan ja oikeassa ajassa. Toisin sanoen meidän on pidettävä lupauksemme, Leif Johanson selittää.

Onnistumisessa ei kuitenkaan ole kyse siitä, että on nopein.

– Jos ilmoitamme toimituksen kestävän seitsemän päivää tai olevan perillä klo 11.00–11.15, sen on pidettävä paikkaansa. Tuotteidemme toimittajat ovat edustajiamme ja toimivat linkkinä meidän ja asiakkaidemme välillä. Logistiikkakumppanilla on suuri merkitys asiakassuhteiden luomisessa, sillä onhan logistiikka myös kasvokkain tapahtuvaa palvelua.

Kumppanin toiminta on ratkaisevaa myös toimituksiin liittyvissä ongelmatilanteissa.

– Ongelman onnistunut ratkaisu johtaa pikemminkin suurempaan asiakasuskollisuuteen kuin asiakkaan tyytymättömyyteen.

PostNord huolehtii Elloksen kaikkien pakettien ja suoramainosten jakelusta Pohjoismaissa.

Elloksen kohderyhmän muodostavat 30–55-vuotiaat naiset, joista noin 50 prosenttia on yrityksen asiakasrekisterissä Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa. Tanskassa vastaava luku on vain 16 prosenttia.

– Tanskalaisten tapa tehdä ostoksia poikkeaa muista Pohjoismaista. Tähän on saattanut vaikuttaa myös se, ettei tanskalaisten suosima Dankort aiemmin kuulunut maksutapoihimme, sanoo jakelun kehittämisestä vastaava Mikael Andersson Ellokselta.

Yleisesti ottaen ostokäyttäytyminen on melko samanlaista kaikkialla Pohjolassa.
– Norjalaiset asiakkaat saattavat ostaa kerralla enemmän; ruotsalaiset ja suomalaiset asiakkaat ovat keskenään hyvin samanlaisia.

Ilmaisista toimituksista ja palautuksista on tullut verkkokaupan alalla yhä suositumpi ilmiö. Mikael Anderssonin mukaan lähetysten ei kuitenkaan tarvitse olla maksuttomia.

– Palautuspalvelumme toimii hyvin ja on kustannustehokas, sillä tuotteiden palauttaminen maksaa esimerkiksi Ruotsissa noin 30 kruunua (hieman yli 3 euroa). Myöskään asiakkaat eivät suhtaudu maksuun kielteisesti.

Palautukset ovat maksuttomia Suomessa, sillä kansallinen lainsäädäntö velvoittaa verkkokaupat tarjoamaan asiakkailleen maksuttoman palautuspalvelun. Mikael Andersson uskoo, että monet verkkokaupat ovat tästä syystä jättäytyneet Suomen markkinoiden ulkopuolelle, sillä ilmaiset palautukset ovat taloudellisesti kannattamattomia.

– Maksuton palautuspalvelu on johtanut palautusten lisääntymiseen Suomessa, missä palautuksia tehdään 50 prosenttia enemmän kuin Ruotsissa.

Kesäkuussa voimaan astuvat uudet EU-säännöt sallivat palautusmaksun perimisen myös Suomessa, mutta muutos tuskin tapahtuu hetkessä.

– Verkkokaupat todennäköisesti odottavat ja seuraavat ensin, miten muut toimivat. Saa nähdä, tuovatko uudet säännöt muutoksia suomalaisten tottumuksiin tuotepalautuksissa.

Tietoja

Ellos Group on Pohjoismaiden johtava etäkauppayritys, jonka tuotemerkkejä ovat Ellos ja Jotex. Ellos Groupilla on 590 työntekijää, ja sen liikevaihto vuonna 2016 oli 210 miljoonaa euroa.

Elloksen logistiikkaketju vaihe vaiheelta​

Pääosa Elloksen tuotteista tulee Aasiasta, mistä ne kuljetetaan laivalla Ruotsiin Göteborgin satamaan kerran viikossa. Sieltä kontit kuljetetaan tasaisena virtana trailereilla Elloksen päätoimipaikkaan ja keskusvarastoon Viarediin purettavaksi.
Viaredin päätoimipaikan pinta-ala on noin 90 000 neliömetriä, joista 70 000 neliömetriä on varastotilaa. Elloksella on keskusvaraston yhteydessä myös kaksi erillistä puskurivarastoa, joista kummankin pinta-ala on noin 10 000 neliömetriä.
Tavanomaisena tuotantopäivänä lähetetään noin 15 000-20 000 pakettia asiakkaille PostNordin MyPack Collect -palveluna.
Noin 45 % paketeista toimitetaan Ruotsiin, 25 % Suomeen, 15 % Norjaan ja 10 % Tanskaan. Elloksella on myyntiä myös Venäjälle franchise-konseptilla ja yhteisiä valikoimia ranskalaisen La Redoute -verkkokaupan kanssa.
Vuorokauden kuluessa tehtävät toimitukset kattavat koko Tanskan alueen, 80 % Ruotsista ja 40 % Norjasta. Myös 25 % Suomesta on pikakuljetusten piirissä, jotka hoidetaan lentäen reitillä Jönköping–Helsinki.​

postnord-logistics-ellos-kartta.jpg

Kysy lisätietoja tai tarjous

PostNordilla on ratkaisut kaikkiin logistiikkatarpeisiisi.

Ota yhteyttä

Customer service