Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge
Verkkokauppa

Verkkokauppa vahvistuu, asiakkaat arvostavat vastuullisuutta

Verkkokaupan suosio kasvaa kovaa vauhtia. Verkkokauppojen asiakkaat arvostavat ostamisen helppouden ja toimitusten joustavuuden ohella entistä enemmän myös toimitusten vastuullisuutta. Logistiikkayrityksillä on tärkeä tehtävä ilmastoystävällisten pakkausten ja kuljetusten kehittämisessä.

Verkkokauppa haastaa entistä rajummin kivijalkamyymälät Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Koronapandemia on tuonut verkkokaupan asiakkaiksi paljon uusia kokeilijoita. Kotimaisia verkkokauppoja perustetaan nyt myös kiihtyvää vauhtia. Amazonin rantautuminen Pohjoismaihin tuo oman lisämausteensa kilpailuun.

Kolmannes kuluttajista valmis maksamaan ilmastokompensaatiosta

Vastuullisuuden merkitys osana suomalaisten ostopäätöstä verkkokaupoissa nousee selkeästi esiin PostNordin Verkkokauppa Pohjoismaissa 2019 -tutkimuksen tuloksissa. Kolmannes on valmiita maksamaan toimituksesta ilmastokompensaatiota. Toimituksen joustavuus on suomalaiselle kuluttajalle kuitenkin vielä vastuullisuuttakin tärkeämpää. Joustavuuden merkitys on meillä noussut pakettiautomaattien yleistymisen myötä. Vaikka kotiin asti kuljetettavien lähetysten suosio on kasvussa, valtaosa asiakkaista haluaa noutaa lähetyksen itselleen parhaiten sopivana aikana joko pakettiautomaatista tai muusta noutopisteestä.

Kotimaiset verkkokaupat lisäävät suosiota

Vastuullisuuteen liittyvä trendi on myös kotimaisten verkkokauppojen suosion kasvu. Mitä kauemmas EU-markkinasta mennään, sitä enemmän kuluttajat epäilevät ulkomailta tilattujen tuotteiden raaka-aineiden, valmistuksen tai toimituksen vastuullisuutta.
Logistiikka-alalla on reagoitu kuluttajien ympäristötietoisten arvojen vahvistumiseen esimerkiksi optimoimalla kuljetusreittejä ja prosesseja, kiinnittämällä huomiota pakkausratkaisuihin, vähentämällä kuljetuskaluston CO2-päästöjä sekä kehittämällä varastorakennusten energiatehokkuutta.

Vuosi 2019 oli käänteentekevä

Vuonna 2019 nähtiin verkkokaupan kasvun todelliset vaikutukset markkinoihin ja Pohjoismaiden vähittäiskauppaan. Kiristyvässä kilpailussa useat myymäläverkostot vähensivät myyntipisteitään. Monet perinteiset vähittäiskaupan toimijat ajautuivat konkurssiin. Kun kivijalkakaupalla on ollut vaikeaa, samaan aikaan verkko-ostoksia tekevien kuluttajien määrä kasvoi kolme prosenttiyksikköä edellisvuoteen verrattuna ja oli 64 prosenttia vuonna 2019. Pohjoismaiden verkkokaupan arvioidaan kasvavan 1-3 miljardilla eurolla vuosittain, mikä syö kestokulutushyödykkeitä myyvien kivijalkakauppojen myyntiä ja myyntikatetta.

Pohjoismaissa verkko-ostoksia 22 miljardilla eurolla

Verkkokauppaa tehtiin Pohjoismaissa vuonna 2019 jo 22 miljardilla eurolla. Lähes puolet keskittyi Ruotsiin (9 MEUR). Tanskassa ja Norjassa verkkokauppaa tehtiin molemmissa viiden miljoonan euron arvosta. Suomessa verkkokaupan arvo oli kolme miljardia euroa vuonna 2019.

Kauneus- ja terveystuotteiden määrä kasvaa kohisten

Kotimaiset kuluttajat ostavat verkkokaupoista eniten vaatteita ja kenkiä (36 %), sen jälkeen mediatuotteita (24 %) ja viihde-elektroniikkaa (24 %). Suhteellisesti nopeimmin kasvaa kauneus- ja terveystuotteiden kategoria. Kun vuonna 2018 kauneus- ja terveystuotteiden osuus oli kahdeksan prosenttia, oli määrä kasvanut jo 18 prosenttiin vuonna 2019.

Mobiiili vetoaa myös keski-ikäisiin

Yhä useampi kuluttaja on alkanut suosia älypuhelinta verkkokauppaostoksissaan. Mobiilista on tullut usealla kuluttajalle ensisijainen väline, jolla etsitään tuotetietoa, vertailllaan hintoja ja tehdään verkko-ostoksia. Vuonna 2019 jo 49 prosenttia pohjoismaalaisista kuluttajista teki verkko-ostoksia älypuhelimella, kun kolme vuotta aiemmin vain 30 prosenttia kuluttajista ilmoitti tehneensä verkko-ostoksia älypuhelimella. Pohjoismaissa mobiilikäytön kasvu on ollut suurinta Suomessa. Mobiilin käyttö on kasvanut Suomessa 21 prosentista 50 prosenttiin vuodesta 2016 vuoteen 2019. Ikäryhmittäin tarkasteltuna kasvu on ollut suurinta yli 50-vuotiaiden keskuudessa. Kun vuonna 2016 vain 12 prosenttia 50-64 -vuotiaista ilmoitti tehneensä verkkokauppaostoksia puhelimella, oli määrä kasvanut vuonna 2019 jo 33 prosenttiin. Eniten puhelinta käyttävä ikäryhmä on 30-49 -vuotiaat, ruuhkavuosia elävät perheelliset kotitaloudet, jotka kuluttavat paljon ja tekevät verkossa toistuvia ostotapahtumia, kuten ruokaostoksia.
Mobiilin suosio näkyy myös maksamisessa, sillä Mobile Payn käyttö maksuvälineenä kasvoi vuonna 2019 eniten. Valtaosa kuluttajista suosii kuitenkin edelleen perinteisiä maksutapoja eli pankki- tai luottokorttia sekä verkkopankkia.

Lisätietoja: Verkkokauppa Pohjoismaissa -tutkimusraportti

Mika Granath
Verkkokauppa-asiantuntija
PostNord Oy
040 1299796
mika.granath@postnord.com

Tutustu Online-asiakkuuteemme, joka on helppo ja nopea tapa saada PostNordin palvelut käyttöösi!

Tule asiakkaaksi

Customer service