Fråga efter mer information eller en offert
PostNord har lösningar för alla logistikbehov.
Inchcape är världens största bilhandel som är oberoende av biltillverkare. I Finland och Baltikum representerar Inchcapes finska bolag tre märken: Mazda, Land Rover och Jaguar.
Logistiken av reservdelar har redan under flera år outsource:ats i sin helhet till PostNord, som ansvarar för lagerhållning, plockning och nattdistribution av reservdelar till Finland och Baltikum. Dessutom transporterar PostNord reservdelar till Mazda, från Bryssel direkt till Vanda.
– För oss är det viktigt att samarbeta med en och samma logistikpartner så att vi kan diskutera hela logistikkedjan med en part.
– Hos PostNord får vi transporter och lagerhållning samordnat. Därtill täcker deras verksamhet även Baltikum, berättar Harri Räsänen, logistikchef på Inchcape. Det är som om vi hade en egen lagerchef.
Skalan på reservdelar är stor; bland över 23 000 artiklar finns bland annat stora plåtdelar, små elkomponenter, ömtåliga airbag-patroner och sköra vindrutor. PostNord använder sig av Inchcapes datasystem. Telefonsamtal mellan Inchcape och lagret sker dagligen. Räsänen berömmer lagerchefen som är insatt i Inchcapes verksamhet och övrig personal som är yrkeskunnig och serviceminded.
– Om det gäller till exempel försörjningen för en av våra taxiföretagarkunder, letar de på lagret bland de nyanlända varorna efter just den reservdel som behövs akut så att kunden kan få sin bil iordningställd så fort som möjligt.
Transporter till bilhandlare och bilverkstäder sker med snabba InNight-nattransporter. En avgående vara som har beställts före klockan 14:45 plockas samma dag, blir klar för transport och anländer till destinationen under de tidiga morgontimmarna. Till den norra regionen anländer varan under förmiddagen. Vid nattdistribution har PostNord tillgång till larmkoder och nycklar till kundens verkstad, där varan väntar på den medarbetare som är först på plats, på morgonen.
– Snabbhet är en väldigt betydelsefull faktor i vår bransch eftersom ansvaret på bilverkstäder har vuxit och de måste ofta ordna en reservbil åt kunden. Därför är det viktigt att godset kommer fram så fort som möjligt.
Lagerverksamhet och transporter fungerar rutinmässigt även åt andra hållet. I och med att miljökraven ökar har returlogistikens andel vuxit avsevärt; verkstäderna måste returnera till exempel batterier och kompressorer till fabriken för återvinning. Enligt samma rutin sköts även logistiken för garantireparationer.
Vid månatliga möten granskas nyckeltal i kundrelationer som ofta pågått i åratal.
– Ständig utveckling hör självklart till samarbetet. Till exempel letar vi efter sätt att minska fel vid plockning. För att minimera förväxling undviker vi att notera reservdelar med liknande nummer, i samma beställning.
Skicket på ankommande gods kontrolleras på lagret; trasiga kollin fotograferas och bilderna skickas till Inchcape som i sin tur kontaktar sina huvudmän. Vid transporterna från Belgien sker inga omlastningar.
För ett par år sedan överlät Inchcape transporter av Mazda-reservdelar till PostNord. Trailern, som lastas på fabriken i Belgien, anländer med färja från Travemünde till Vanda inom ett par dygn.
– Den tydligaste fördelen är att vi slipper lasta om i Köpenhamn. På så sätt har vi lyckats minska mängden med trasigt gods.
– Ur ett makroekonomiskt perspektiv är detta den mest förnuftiga lösningen. Vi får professionell service från PostNord.
PostNord har lösningar för alla logistikbehov.