Verkkokaupan suosio jatkuu – ”On tapahtunut pysyvä hyppäys”

Verkkokaupan volyymit nousivat koronapandemian myötä ennennäkemättömiin mittoihin, eikä laskua ole näköpiirissä. Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi uskoo, että verkkokaupassa tapahtunut hyppäys on pysyvä.

Kun koronapandemian toinen aalto iski Suomeen viime vuoden loppupuolella, kansalaiset pysyivät entistä tiukemmin kodeissaan, ja ostosten tekeminen siirtyi pääasiassa verkkoon. PostNordin Ecommerce in Europe 2020 -tutkimuksen mukaan jopa 25 prosenttia suomalaisista lisäsi verkkoshoppailua pandemian seurauksena.

– Verkkokaupan lisääntymisessä on tapahtunut pysyvä hyppäys, Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi sanoo.

PostNordin operatiivinen johtaja Leif Göransson on samoilla linjoilla Kiviniemen kanssa siitä, että verkkokaupan suosio on siirtynyt pysyvästi korkeammalle tasolle. Siksi käsillä olevan sesongin aiheuttama piikki ei välttämättä erotu yhtä selkeästi kuin viime vuonna.

– Vaikka kasvua tulee olemaan, piikki on suhteessa alkuvuoteen pienempi kuin viimeksi. Viime vuoden lopulla meillä oli kovasti nousua, johon koronavirus osaltaan vaikutti.

Joulu lähtee nykyään kunnolla käyntiin marraskuun lopulla niin sanottuna Black Fridayna, joka on tänä vuonna marraskuun 26. päivä.

– Sillä viikolla meillä tulee olemaan kiire verkkokaupan myötä, ja siihen olemme myös varautuneet. Kuluttajapalveluiden suhteen puhumme melkein tuplavolyymista, Göransson kertoo.

Göranssonin mukaan PostNordin palveluiden kysynnässä eniten nousua on ollut kotiovelle tehtävissä toimituksissa. Hän uskoo nousun jatkuvan myös jouluostosten kohdalla.

– Kotitoimitusten suhteen on ollut tänä vuonna huimaa nousua. Suomalaiset ovat löytäneet sen vaihtoehdon, että halutaan kohdata kuski ja saada tavara kotiovelle. Tämä on noussut selvästi suosituksi vaihtoehdoksi kasvottomalle pakettiautomaatille tai myymälästä noutamiselle, Göransson sanoo.

Shoppailun digiloikka


Sekä Kiviniemi että Göransson ovat yhtä mieltä siitä, että verkkokauppa on tullut jäädäkseen.

– En usko, että verkkokaupan suhteen tulee romahdusta, vaikka korona sitä viime vuonna vauhdittikin, Kiviniemi sanoo.

Kaupan liiton viime keväänä julkaisemassa tutkimuksessa kävi Kiviniemen mukaan ilmi, että vuonna 2018 vajaat 65 prosenttia aktiivisista 18–74-vuotiaista netin käyttäjistä oli tehnyt verkko-ostoksia viimeisen kolmen kuukauden aikana. Vuonna 2019 vastaava osuus oli 65 prosenttia ja vuonna 2020 se pomppasi reiluun 73 prosenttiin. 

Göranssonin mukaan ostosten siirtyminen nettiin on näkynyt myös PostNordilla.

– Toimitamme paljon vaatteita suomalaisille kivijalkaliikkeille, ja siinä volyymi on kääntynyt laskuun. Verkkokauppapakettien suhteellinen osuus on ottanut koko ajan lisää jalansijaa.

Kiviniemi näkee asian myös niin, että vastakkainasettelu ei kannata. Verkko- ja kivijalkakauppa tukevat toisiaan.

– Ei joko–tai vaan sekä–että.

Tilaa PostNordin uutiskirje

Haluatko saada kuukausittain tietoa verkkokaupan ja logistiikan ajankohtaisista aiheista?

Tilaa uutiskirje