Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

Automaatin kautta kotiin

Pakettiautomaattien suosio kasvaa kohisten. Varsinkin suomalaiset ovat innostuneet noukkimaan pakettinsa jonottamatta esimerkiksi kauppareissun yhteydessä. Mistä trendi kumpuaa?

Usein naureskellaan, että suomalaiset keksivät tekstiviestin, koska sen avulla he välttyvät juttelemasta kenenkään kanssa. Voiko tämä olla yksi syy itsepalveluperiaatteella toimivien pakettiautomaattien kiivasta tahtia kasvavaan suosioon?

PostNordin verkkokauppa-asiantuntijaa Sinikka Elorantaa ajatus naurattaa.

– Vaikea sanoa, onko taustalla suomalaisten into olla puhumatta kenellekään. Omasta kokemuksesta kuitenkin tiedän, että on kätevämpää hakea paketti automaatista kuin odotella kuskia kotona, hän toteaa.

Moni suomalainen on Elorannan kanssa samoilla linjoilla. PostNordin Verkkokauppa Pohjoismaissa -puolivuotisraportin mukaan lähes 70 prosenttia suomalaisista kuluttajista pitää joko erittäin tai melko tärkeänä, että verkkokaupasta voi tilata tuotteita pakettiautomaattiin. Viime vuoden raportissa osuus oli alle 50 prosenttia, joten nousu on huima.

Naapureihin verrattuna Suomi on omissa lukemissaan, vaikka pakettiautomaattien suosio on niissäkin nosteessa. Eloranta arvelee, että yksi maakohtaisten erojen aiheuttaja voi olla myös automaattien saama julkisuus, eli sekä mainokset että medianäkyvyys.

Paketti mukaan vaikka kauppareissulta

Myös verkkokauppatutkija Mikko Hänninen Aalto-yliopistosta on havainnut suomalaisten mieltymyksen pakettiautomaatteihin. Yhdessä Keskon kanssa toteutetussa tutkimuksessa automaatit nousivat kuluttajien keskuudessa kaikista miellyttävimmäksi tavaksi noutaa paketti. Automaatti päihitti muut vaihtoehdot niin luotettavuudessa, käytännöllisyydessä kuin helppoudessa.

Maailmalla on suosittua tilata tuote liikkeeseen ja noutaa se suoraan sieltä. Hännisen mukaan käytäntö ei välttämättä toimi Suomessa, sillä suomalaiset shoppailevat pääosin ulkomaisissa verkkokaupoissa, jolloin kivijalkaliikettä ei lähiseuduilla yleensä ole. Pakettiautomaatti sen sijaan usein sijaitsee ihmisten tavallisten kulkureittien varrella, kuten ostoskeskuksissa. Näin noutoreissulle ei tarvitse lähteä erikseen, vaan paketin voi napata mukaan esimerkiksi päivittäisten ostosten yhteydessä.

PostNordin Eloranta huomauttaa, ettei paketin lähettäjä välttämättä osaa edes arvata, mistä kukin kuluttaja pakettinsa mieluiten noutaa. Esimerkiksi lähikauppa ei ole kaikkien ensisijainen ostospaikka, vaan paketti on helpompi tilata vaikkapa työpaikan lounasravintolan lähellä sijaitsevaan pakettiautomaattiin.

Pakettiautomaatit vastaavat vauhdilla kasvavan verkkokaupan tuomiin haasteisiin

Hännisen tutkimuksissa on käynyt ilmi, että monille pakettiautomaatti on mieluisa ratkaisu myös huonojen kokemusten vuoksi. Kuluttajat ovat raportoineet ikäviä muistoja esimerkiksi pitkistä jonoista, noutopaikkojen aukioloajoista ja ongelmista kotiinkuljetuksessa.

– Monille nopeus on suurin tekijä, ja tärkeää on myös helppous. Pakettiautomaatti ei vaadi erityistä opastusta, Hänninen selittää.

Pakettiautomaatti on logistiikkayrityksille myös verrattain kustannustehokas tapa hoitaa verkkokauppalähetyksen viimeinen maili. Viimeisellä maililla tarkoitetaan sitä matkaa, joka paketin on kuljettava keskitetyistä jakelupisteistä tilaajansa luokse.

– Useiden arvioiden mukaan viimeisen mailin osuus toimitusketjun kokonaiskustannuksista on useita kymmeniä prosentteja, ja se on myös koko ketjun tehottomin vaihe, Hänninen kertoo.

Lisäämällä pakettiautomaattien määrää logistiikkayritykset siis vastaavat sekä kuluttajien tarpeisiin että verkkokaupan voimakkaan lisääntymisen tuomiin haasteisiin.

– Verkko-ostojen määrä kasvaa niin vauhdikkaasti, että jatkuvasti on kehitettävä uusia palveluita, jotka vähentävät jakeluun liittyviä kustannuksia.

Hännisen mielestä vaihtoehtojen lisääntyminen on kuluttajien kannalta positiivinen kehityssuunta. Pakettiautomaatteja on esimerkiksi suunnitteilla kerrostaloihin ja toimistorakennuksiin, jolloin poikkeama arkireitiltä olisi monille minimaalinen.

Jos samalla saadaan kustannuksia alas, myös logistiikkayritykset voittavat. Ongelmaksi saattaa kuitenkin muodostua se, että eri toimijoiden noutopaikat hämmentävät asiakkaita.

– Kun on eri palveluntarjoajia ja erilaisia noutopisteitä, onhan siinä riski, että kuluttaja menee sekaisin. Lisäksi monissa pienissä kaupoissa paketit vievät paljon varastotilaa, mikä voi verkkokaupan kasvavien volyymien myötä aiheuttaa haasteita, Hänninen arvioi.

Eloranta korostaa, että vaikka pakettiautomaatit ovat valtavan suosittuja, monenlaisia vaihtoehtoja on edelleen oltava tarjolla. Tämän vuoksi ennakkosuunnittelu on tärkeää, jotta kuljetukset voidaan optimoida kustannustehokkaasti ja ympäristöystävällisesti.

Sekä Hänninen että Eloranta ennakoivat, että vähittäistavaroiden tulo verkkokauppaan muuttaa markkinaa entisestään, kun esimerkiksi kylmätuotteiden on kuljettava vauhdilla kaupasta kotijääkaappiin. Jossain vaiheessa logistiikkayritykset saattavat myös alkaa tehdä toistensa kanssa yhteistyötä esimerkiksi siten, että ne toimittavat lähetyksiä muiden toimijoiden automaatteihin.

Teksti: Anne Salomäki

Lue Tempo 3/2018

Customer service