Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointiin. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä

Kiddex: Vastuullisesti valmistettuja tuotteita, kiitos

Lastentarvikkeiden vastuullisuus ja ekologisuus ovat tärkeitä kuluttajille. Lastentarvikkeita maahantuova helsinkiläinen Kiddex löysi PostNordista  arvojensa mukaisen yhteistyökumppanin.

Kun Kiddex siirtyi sen toiselle perustajalle Jonna Holmbergille vuonna 2015, Holmberg päätti tehdä yrityksestä omien arvojensa mukaisen.

– Poistin tuotevalikoimasta kaikki tuotteet, jotka eivät olleet ekologisia, ja lähdin etsimään tuotteita, joiden takana voin aidosti seistä. Se oli hyvä päätös.

Vuonna 2008 perustettu Kiddex maahantuo nyt ainoastaan vastuullisesti tuotettuja lastentarvikkeita. Aina kun Holmberg pohtii uuden tuotemerkin ottamista mukaan, hän perehtyy tuotetta valmistavaan yritykseen ja pyytää nähtäväksi sertifikaatit. Tuotteissa tärkeää on niiden ekologisuus, turvallisuus, myrkyttömyys ja standardoidut tuotanto-olosuhteet.

– Töitä on helppo tehdä, kun tuotteet kokee omikseen ja yrityksellä on selkeä
linja, Holmberg myöntää.

"Kivijalkaliikkeiden täytyy olla hereillä"

Lastentarvikkeiden valikoima on kasvanut valtavasti kymmenessä vuodessa, ja tuotteiden design on noussut suurempaan rooliin.

– Enää ei riitä, että tuote itsessään on toimiva, vaan designinkin on oltava hyvä. Tämä näkyy erityisesti lastenvaunuissa ja pinnasängyissä, Holmberg kertoo.

Ihmiset ovat entistä tarkempia sen suhteen, mitä he ostavat lapsilleen.

– Kivijalkaliikkeiden täytyy olla hereillä, sillä kuluttajat eivät enää välttämättä tyydy lähikaupan valikoimaan, vaan he osaavat vaatia enemmän.

Lastentarvikkeiden vastuullisuus ja ekologisuus ovat yhä tärkeämpiä asioita.

– Ihmiset ovat heränneet siihen, että emme voi enää toimia samalla tavalla kuin aiemmin, jos haluamme huolehtia maapallosta. Lastentarvikkeissa vanhempia kiinnostaa Holmbergin mukaan ensisijaisesti se, mistä materiaalista esimerkiksi lapsen suuhun laitettava tutti on valmistettu ja miten ainesosat voivat vaikuttaa lapseen. Myös sillä, missä ja miten tarvikkeet on valmistettu, on merkitystä.

PostNordilta saa henkilökohtaista palvelua

Tuotteiden kuljetuksista Suomessa ja Baltiassa vastaavan PostNordin periaatteet sopivat hyvin Kiddexin arvomaailmaan. Holmberg arvostaa esimerkiksi sitä, että PostNord tekee yhteistyötä pienten yhteistyökumppanien,
kuten kukkakauppojen, kanssa toimittaessaan Kiddexin tuotteita Baltiaan. Kolmisen vuotta sitten alkanut yhteistyö on sujunut muutenkin mukavasti.

– Arvostan todella paljon sitä, että PostNordilta saa henkilökohtaista palvelua,
vaikka kyse on isosta yrityksestä. Erityistä kiitosta saa Kiddexin oma yhteyshenkilö.

– Paketin piti olla lanseeraustilaisuudessa tiettynä päivänä tiettyyn aikaan,
mutta se oli jäänyt vahingossa terminaaliin. Meidän yhteyshenkilömme Heidi ajoi terminaaliin, otti paketin kyytiinsä ja toimitti sen perille. Tällainen palvelu on todella harvinaista, Holmberg kiittelee.

Kysyttäessä, voisiko PostNord tehdä jotakin paremmin, Holmberg ei keksi
suuria parannusehdotuksia.

– Olisi kiva, jos PostNordilla olisi polkupyörälähetti, eli se ekologisin kuljetusmuoto. Tosin tuolloin tuotteet eivät välttämättä olisi perillä tilausta seuraavana päivänä, kuten ne nyt ovat, Holmberg sanoo ja nauraa.

Lue Tempo 2/2018

Kundservice