Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Kotimaiset verkkokaupat vetävät shoppailijoita

Perinteisesti ulkomaisia verkkokauppoja suosineet suomalaiset ovat löytäneet kotimaiset verkkokauppamarkkinat. Kotimaiset verkkokaupat ovat vetäneet parin viime vuoden aikana yhä enemmän shoppailjoita, ja koronapandemia on tuonut käänteeseen lisää vauhtia.

Suomalaiset ostavat verkosta eniten vaatteita ja kenkiä, ja ulkomaisista verkkokaupoista löytää niitä usein edullisemmin. Myös valikoimat ovat suurissa ulkomaisissa verkkokaupoissa laajemmat. Tästä huolimatta kotimaisten verkkokauppojen suosio on noussut selvästi. Vuonna 2019 ulkomailta teki ostoksia enää 35 prosenttia suomalaisista verkko-ostajista, mikä on 10 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. 

- Kotimaisten verkkokauppojen suosio on kääntynyt nousuun jo ennen koronapandemiaa, mistä on varmasti hyötyä kaikille niille, jotka ovat aloittaneet pandemian myötä liiketoiminnan verkossa. Kotimaisista verkkokaupoista ostetaan enemmän siksi, että niiden määrä ja valikoima ovat kasvaneet ja palvelutaso noussut, mutta myös siksi, että se on vastuullisempi valinta, PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Mika Granath kertoo.

Vastuullisuus on suomalaisille koko ajan tärkeämpää, ja joka kolmas on valmis maksamaan siitä, että verkkokauppaostoksen toimitus tapahtuu ympäristöystävällisesti. Verkkokaupat voivat vaikuttaa toimituksen vastuullisuuteen esimerkiksi valitsemalla ympäristöystävällisiä pakkausmateriaaleja ja pakkaamalla tuotteet järkevästi. Tänä päivänä verkkokauppapaketit sisältävät keskimäärin 30 prosenttia ilmaa.

Myös vastuullisen kuljetuskumppanin valinta vaikuttaa paketin hiilijalanjälkeen. Kun kuljetuskalusto-, polttoaine- ja reittivalinnat tehdään ympäristövaikutukset huomioiden, jokaisen kuljetettavan paketin päästöt pienenevät.

- Vaikka vastuullisuus on meille suomalaisille tärkeää, se ei kuitenkaan ainakaan vielä ole kaikki kaikessa. Kaikkein tärkeimpänä verkkokauppapaketin toimituksessa pidetään joustavuutta. Jos pakettia ei voi noutaa kätevästi pakettiautomaatista vaikkapa kauppareissun yhteydessä tai sitä ei toimiteta tarpeen tullen suoraan kotiovelle, verkkokauppaostaja ei priorisoi vastuullisuutta.

Verkkokauppa Pohjoismaissa -raportti on ilmestynyt

Lue lisää suomalaisten ja muiden pohjoismaalaisten verkkokauppakäyttäytymisestä.

Lataa raportti

 

  

Millaisia verkkoshoppailijoita suomalaiset ovat? Entä ruotsalaiset, tanskalaiset ja norjalaiset? PostNord on tehnyt jo 12 vuoden ajan Verkkokauppa Pohjoismaissa -tutkimusta. Uusin raportti perustuu kuluttajakyselyihin, joita tehtiin koko vuoden 2019 ajan kuukausittain Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 85 347 vastaajaa.

Miten voimme auttaa logistiikassa?

Kundservice