Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon
Vastuullinen logistiikka

Teemme vihreitä panostuksia – joka maassa

Ympäristöasiat ovat kuljetusyritysten Akilleen kantapää maailmassa, jossa verkkokauppa kasvaa ja tulee jatkuvasti kansainvälisemmäksi. PostNordilla tehdään kuitenkin joka päivä sekä pieniä että suuria vihreitä panostuksia.

Suomi


Suurin osa PostNordin ympäristövaikutuksista on peräisin kuljetusten hiilidioksidipäästöistä. Suomessa hiilijalanjälkeä pyritään pienentämään polttoaineen avulla: PostNordilla on neljä biokaasulla ja useita kymmeniä biodieselillä kulkevia ajoneuvoja. Operatiivisten toimintojen johtaja Jani Ståhlhammar kertoo, että ajoneuvot on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa parhaiden tulosten saamiseksi. Nykyisin on enemmän sääntö kuin poikkeus, että asiakkaat kyselevät hiilineutraalien kuljetusten perään.

– Monet asiakkaat haluavat saada lisäarvoa ja pitää huolta yhteisestä planeetastamme.

Ruotsi


Arvioiden mukaan paketeissa kuljetetaan tällä hetkellä noin 30 prosenttia ilmaa. Pakkauksia kutistamalla pakettivolyymeja voitaisiin pienentää huomattavasti. Sen vuoksi Ruotsin PostNord käynnisti syksyllä Pakkausmatka-hankkeen. Siinä etsitään yhdessä verkkokauppiaiden ja pakkausteollisuuden kanssa ratkaisuja, joilla pakkauksista voidaan tehdä pienempiä ja ympäristöystävällisempiä. Tavoitteena on kehittyä tulevaisuuden logistiikan osaamiskeskukseksi.

– Pienemmillä paketeilla saadaan suurempi täyttöaste ja enemmän tehokkuutta ja kuorma-autoja tarvitaan vähemmän. Paketteja voidaan jättää useammin postilaatikkoon tai ovelle kuin noutopisteeseen. Se on win-win-tilanne kaikille osapuolille, sanoo Ruotsin PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Arne Andersson.

Tanska

Kolme terminaalia Tanskassa on syyskuusta 2019 lähtien testannut SpaceInvaderia. Kyseessä ei ole 1980-luvun kolikkopeli vaan teline, johon voi pinota lavoja sekä varastossa että kuljetuksen ajaksi. Alle 10 kiloa painava rakennelma kiinnitetään alimpaan lavaan. Ratkaisun avulla kuorma-autoihin mahtuu 60 lavaa 33 lavan sijaan, ja myös terminaaleihin mahtuu enemmän tavaraa. Ensimmäisten kuuden viikon aikana hiilidioksidi- ja typpioksidipäästöt pienenivät 8,64 prosenttia. Vuoden alusta lähtien SpaceInvader on ollut käytössä kaikissa rahtiterminaaleissa Tanskassa.

Norja

Norjassa testataan paperinkulutuksen vähentämistä – ei kuitenkaan tuotantovolyymien vaan hävikin kautta. Koska koneet leikkaavat vain 420 millimetrin leveyteen, paperirullien leveyttä kavennettiin 450 millimetristä 430 millimetriin leikkausjätteen ja hävikin minimoimiseksi.

– Olemme paperin suurkuluttaja. Kun kerran käytämme paperia, voimme sentään varmistaa, että hävikkiä syntyy mahdollisimman vähän. Tänä vuonna selvitämme, miten voimme pienentää kokoa vielä 10 millimetriä, sanoo paikallinen vastuullisuusvastaava Helge Amarp Halvorsen.

Lue lisää: Tempo 01/2020

Miten voimme auttaa logistiikassa?

Kundservice