Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Käytämme evästeitä taataksemme, että sivusto toimii oikein, kerätäksemme tilastotietoja sekä markkinointiin. Tietoa käyttämistämme evästeistä ja selaimesi evästeasetuksista voit lukea kohdasta Tietoa evästeistä

Näin asiakkaasi ostavat verkosta

Verkko-ostajat

Suomalaiset tekevät yhä enemmän verkko-ostoksia. Mutta ketkä verkossa shoppailevat ja miten? 

Lähes joka toinen suomalainen asioi verkkokaupassa vähintään kerran kuukaudessa. Verkkoshoppailun tavat vaihtelevat kuitenkin suuresti riippuen siitä, onko ostaja esimerkiksi mukavuudenhaluinen, innostuva vai stressaantunut arjen suorittaja.

– Erilaisista verkko-ostajien tyypeistä ”innostujien” osuus on selvästi kasvussa. Koska joka kolmas verkko-ostos tehdään nykyään älypuhelimella ja määrän odotetaan vielä kasvavan, vähittäiskaupan yrityksille merkittävin asiakasryhmä tulee olemaan ”arjen suorittajat”, kertoo verkkokauppa-asiantuntija Sinikka Eloranta PostNordilta.

Myös siitä, mitä ostosten jälkeen tapahtuu, on tullut kuluttajille entistä tärkeämpää.

– Nopeammat ja joustavammat toimitukset saavat yhä useamman tekemään ostoksia verkosta. Ennen verkkokaupoissa oli tärkeintä se, mitä tapahtuu ennen ostopäätöstä, mutta kahden viime vuoden aikana alalla on keskitytty enemmänkin siihen, mitä tapahtuu ostosten jälkeen. Tänä päivänä asiakkaille on erittäin tärkeää, että tarjolla on juuri hänelle mieluisia maksutapoja, ja että toimitustavan voi valita itse.

Tilastojen takana piilee kuusi verkkokaupan ostajatyyppiä. Onko teidän verkkokauppanne suunniteltu palvelemaan niitä?

Mukavuudenhaluinen

Mukavuutta rakastava välttelee perinteisiä myymälöitä. Ihmisiä on liikaa, myyjät ovat yli-innokkaita, takki päällä sisätiloissa tulee kuuma… syitä kyllä riittää. Kun tietää, mitä haluaa, tuotteet voi aivan hyvin ostaa kotona tietokoneen ääressä. Muutamalla klikkauksella saa tavarat matkaan – ilman hikoilua ja myymäläahdistusta.

Parhaan hinnan etsijä

Parhaan hinnan etsijä klikkaa itsensä hintavertailusivustoille heti kättelyssä. Hän tietää verkkokauppojen olevan kuin yhtä suurta löytötoria, jos vain on aikaa ja taitoa huokeimpien tarjousten hakemiseen. Hän on taitava löytämään parhaan hinnan, olipa kyse sitten espanjalaisesta mekosta, kiinalaisista juhlakengistä tai saksalaisesta pingismailasta.

Palauttelija

Palauttelija ostaa usein ja paljon. Hän arvostaa ilmaista palautusoikeutta, sillä hän tilaa usein kerralla eri kokoja ja värejä ja palauttaa sitten ne tuotteet, jotka eivät sovi. Toimintatapa on sama kuin myymälän sovitushuoneessa, mutta shoppailu tapahtuu kotoa käsin. Osa tuotteista palaa kauppaan uudelleen myytäviksi, osa istuu täydellisesti ja jää käyttöön. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Tutkija

Tutkija etsii oikeanlaista merkkiä, oikeanlaista tunnetta ja oikeanlaisia ominaisuuksia. Hän lähtee mielellään myymälään tutkimaan tuotteiden yksityiskohtia ja vertailemaan niiden ominaisuuksia, kunnes valitsee tarkasti juuri sen, jonka tilaa myöhemmin verkosta. Tutkijaa kiinnostaa myös se, mitä ostosten jälkeen tapahtuu. Saako hän mahdollisesti tarjouksen kanta-asiakkuudesta tai kenties bonuspisteitä, joita voi tulevaisuudessa vaihtaa mukaviin etuihin?

Innostuja

Kesken surffailun – joka usein johtaa kissavideoiden katseluun YouTubessa – innostuja näkee yhtäkkiä tuotteen, joka hänen on pakko saada. Muutamaa klikkausta myöhemmin tavara on jo matkalla kotiin, ja innostuja – joka tietenkin mielellään seuraa impulssejaan ja ostaa tavaratalosta kirjahyllyn, kun hänen oikeastaan piti hakea vain tuikkukynttilöitä – voi jatkaa surffailua.

Arjen suorittaja

Arjen suorittaja on stressaantunut pikkulasten vanhempi, projektipäällikkö niin työpaikalla kuin kotona ja aktiivinen vapaa-ajallaan – niin aktiivinen, etteivät shoppailukierrokset tahdo mahtua aikatauluun. Sen sijaan hän tilaa tarvitsemansa verkosta, mielellään älypuhelinta käyttäen ja niinä harvoina rauhallisina hetkinä, kun se on mahdollista: lounaalla tai bussia odotellessa.

Kundservice