Mene suoraan päävalikkoon Siirry päävalikkoon Kielivalikkoon

Verkkokaupan kiireisin sesonki kolkuttaa ja ”se näyttää vain kasvavan kasvamistaan”

Black Fridaysta alkavat verkkokaupan kiireisimmät viikot. Miten jo valmiiksi vauhdikas vuosi saadaan kunnialla arvoiseensa päätökseen?

Jos koronaviruspandemia on tänä vuonna saanut verkkokaupat paiskimaan hiki hatussa töitä, loppuvuonnakaan tahti tuskin on hellittämässä. Päinvastoin: luvassa on mitä todennäköisimmin tiukka loppukiri. Marraskuun lopulla odottaa Black Friday, joka aloittaa kiivaan joulunalussesongin.

– Black Friday, Black Weekend ja Cyber Monday eli koko marraskuun viimeinen viikko on ylivoimaisesti maailman suurin ostosviikko, ja se näyttää vain kasvavan kasvamistaan, Nottinghamin yliopiston apulaisprofessori Mikko Hänninen sanoo.

Tänä vuonna ostosten kokonaisvolyymia voi Hännisen mukaan vähentää se, että kivijalkamyymälät eivät monissa maissa ole kuvioissa mukana. Esimerkiksi Britanniassa ja Ranskassa on marraskuun lopulla näillä näkymin edelleen koronasulku, jonka aikana ovat auki vain välttämättömät kivijalkamyymälät. Siksi kysyntä keskittyy – kuten oikeastaan koko kuluvana vuonna muutoinkin – monien tuoteryhmien osalta verkkokauppaan.

Kysyntä voi siis olla valtavaa, mutta ongelmaksi saattaa Hännisen mukaan koitua se, että kuluttajien käytöstä on poikkeuksellisessa tilanteessa vaikea ennakoida. Esimerkiksi muoti ja kosmetiikka ovat perinteisesti olleet verkkokaupassa kysyttyjä, mutta etätyö on jonkin verran vähentänyt kummankin tuoteryhmän kysyntää.

Se, että yksi ihminen jättää pikkujouluvaatteet hankkimatta, ei vielä muuta suurta kuvaa. Sen sijaan pikkujoulujen peruminen kautta linjan saattaa tarkoittaa, että paljettimekkoja jää varastoihin kasapäin.

– On hyvin vaikea sanoa, mitkä kategoriat vetävät. Ennen isoja tuote-eriä on voitu jakaa verkon ja kivijalan kesken, mutta nyt ennustaminen on hurjan hankalaa.

Halu välttää ruuhkia vie verkkoon

Ennakointi voi myös olla jo myöhäistä. Hänninen huomauttaa, että seuraavan vuoden Black Friday -kampanjoiden suunnittelu alkaa heti, kun edellinen on saatu hoidettua. Siksi riskinä on, että volyymit on arvioitu pieleen tai tuotteet eivät olekaan niitä, joita kuluttajat muuttuneessa tilanteessa hakevat.

Lisäksi monet valmistajat ovat kärsineet koronaviruspandemian aikana toimitusvaikeuksista, kun rajoitustoimien vuoksi esimerkiksi tehtaita on täytynyt sulkea. Hännisen mukaan joillakin valmistajilla on ollut kuukausien toimitusviiveitä, ja erityisesti hittituotteiden saralla ongelmia saattaa olla edelleen edessä.

Hankaluudet eivät kuitenkaan tarkoita, että hanskat kannattaa heittää tiskiin. Hänninen muistuttaa, että Black Friday aloittaa useita viikkoja kestävän joulusesongin ja tammikuussa alkavat alennusmyynnit. Verkkokaupoilla on nyt hyvä tilaisuus korostaa ostosten teon turvallisuutta.

– Moni ei varmasti halua mennä kauppojen ruuhkiin tänä vuonna. Verkkokaupan tuomat mahdollisuudet on hyvä tuoda esiin markkinoinnissa, hän vinkkaa.

Samalla on toki huolehdittava, että palvelulupaus pitää. Varsinkin logistiikan ruuhkautuminen voi tarkoittaa viiveitä kuljetuksissa, mikä on huomioitava, jos asiakas haluaa tavarat perille jouluksi.

– Kun kaikki tekevät ostoksia verkossa, monilla toimijoilla on ollut useiden päivien viiveitä. Kannattaa tehdä riskiarvio, miten hyvin kapasiteetti riittää, jos pahin piikki tulee.

Hänninen neuvookin tekemään kuluttajille hyvin selväksi, mihin mennessä tilaus on tehtävä, jos lahjan haluaa pukinkonttiin oikeaan päivään mennessä. Joululahjan myöhästyminen on helppo tapa suututtaa kuluttaja.

PostNordilla apuna monia työkaluja

Myös PostNordin operatiivinen johtaja Jani Ståhlhammar pitää loppuvuoden sesonkia tänä vuonna poikkeuksellisen vaikeana ennustaa. Hän huomauttaa, että viime vuonnakin benchmark jäi hämäräksi, koska joulun alle ajoittui Postin lakko.

Suurin haaste piilee Ståhlhammarin mukaan kotijakeluiden osuuden hurjassa kasvussa. Koronaviruspandemia on saanut ihmiset pysymään aiempaa tiiviimmin kotona, ja kun käyntejä esimerkiksi pakettiautomaateilla on haluttu välttää, kuljetuksia on tilattu kotiin poikkeuksellisen paljon.

Tilannetta pyritään helpottamaan monin tavoin. Ståhlhammar kertoo, että luvassa on uutta teknologiaa, joka mahdollistaa paketin tarkemman seuraamisen ja toimitusajan arvioimisen jopa minuuttien tarkkuudella. Paketin vastaanottaja voi myös lähettää kuljettajalle viestin ja vaikkapa ohjeistaa, minne paketin voi jättää.

Lisäksi loppuvuoden aikana avataan 170 uutta noutopistettä, ja väliaikaisia noutopisteitä tulee sesongin ajaksi sata. Suosituimmissa paikoissa täyttökertoja lisätään. Luvassa on myös laajennuksia työskentelyaikoihin: asiakaspalveluajat pitenevät ja lähetyksiä toimitetaan tietyillä alueilla myös viikonloppuisin.

Suuri apu sesongin päihittämisessä on Turun pakettilajittelijasta, joka otettiin käyttöön vuosi sitten. Vantaalla on tehty hiljattain ratamuutoksia, joilla terminaalin kapasiteettia on onnistuttu kasvattamaan.

Ståhlhammar huomauttaa, että toiminnan kehittäminen ei liity vain sesonkeihin vaan on osa päivittäistä arkea PostNordilla.

– Toki tämä on meille todella tärkeä aika näyttää kumppaneillemme, asiakkaillemme ja heidän asiakkailleen, että meihin voi luottaa ja pysymme toimituslupauksissa. Meidän avullamme paketit toimitetaan perille luotettavasti ja sujuvasti. Siitähän tässä viime kädessä on kysymys.

Älyttömiä aleja vai nostettuja hintoja?

Tilanteen poikkeuksellisuudesta huolimatta loppuvuosi voi mennä verkkokaupoilla sujuvasti. Apulaisprofessori Hänninen muistuttaa, että Black Friday -viikon tarjoukset ovat varsinkin pienille ja uusille verkkokaupoille erinomainen tilaisuus herättää kiinnostusta ja lisätä tunnettuutta.

Hänninen toivoisi yrityksiltä vielä lisää rohkeutta, jotta teemaviikosta saataisiin irti paras mahdollinen hyöty. Hänen mukaansa Euroopassa jäädään jälkeen Yhdysvalloista, jossa ale voi olla jopa reilusti yli 50 prosenttia.

– Ehkä Euroopassa puuttuu rohkeus tehdä älyttömiäkin alennuskampanjoita pöhinän aikaansaamiseksi. Meillä hintaa ei ole yleensä pudotettu Black Fridayna yhtä ronskilla kädellä kuin vaikkapa Yhdysvalloissa, joten irtiottoihin olisi enemmänkin mahdollisuuksia.

Suin päin tarjouskisaan ei kuitenkaan kannata syöksyä. Hänninen kannustaa yrityksiä miettimään myös Black Fridayn mahdollista kääntöpuolta. Kulutushysterian lietsominen ei uppoa kaikkiin kuluttajiin, kun monet haluavat vähentää kuluttamista ja suosia kiertotaloutta. Lisäksi Hänninen muistuttaa pandemiarajoitusten seurauksista: monet ovat olleet lomautettuina tai jääneet työttömiksi, mikä vaikuttaa ostovoimaan.

Osa yrityksistä on keksinyt Black Fridayn yhteyteen omia tempauksiaan, kuten kaupan sulkemisen teemapäivän ajaksi. Varusteleka on jopa nostanut hintojaan Black Fridayn kunniaksi ja lahjoittanut koko päivän myynnistä tietyn prosenttiosuuden hyväntekeväisyyteen.

Jos Black Friday kuitenkin sopii omaan brändiin, Hänninen ei näe syytä olla osallistumatta.

– Black Friday on hyvä tapa saada uusia asiakkaita, sillä kuluttajat ovat valmiiksi ostohousut jalassa ja etsivät tarjouksia. Jos toimii kilpaillussa kategoriassa, ei ole mitään järkeä antaa etua kilpailijoille.

Miten voimme auttaa verkkokaupassa?

Kundservice